Višenamjenski kamion za Dubrovnik ceste
Višenamjenski kamion za Dubrovnik ceste
  14.03.2017  |  11:43
Vrijeme čitanja: 4 min
Tvrtka Dubrovnik ceste je nabavila novi troosovinski kiper skrojen po mjeri svog vozača koji njime već upravlja, obavljajući široki spektar radnih zadataka od građevinskih radova do zimskog održavanja cesta. Ovaj kamion se među sličnim kiperima ističe bogatim paketom dodatne opreme.

Tvrtka Dubrovnik ceste d.d., čija je osnovna djelatnost redovito i izvanredno održavanje cesta na području Dubrovačko-neretvanske županije, i to na 378 kilometara državnih, 282 kilometra županijskih i 354 kilometra lokalnih cesta, nedavno je obnovila svoj vozni park novim kamionom Volvo FMX 500. Riječ je o troosovinskom vozilu pogonske konfiguracije 6x4, opremljenom dnevnom kabinom i trostranim Meiller kiperom Tip D316, utovarnog kapaciteta 10,5 m3.

Vozilo je opremljeno i vučnom kukom Rockinger te pneumatskim i električnim priključcima za vuču prikolice - najčešće velike četveroosovinske labudice kojom se građevinski strojevi Dubrovnik cesta prevoze na gradilišta. Prosječna bruto masa takve kompozicije iznosi oko 55 tona, kad se na labudicu utovare teški strojevi poput rovokopača ili buldozera, no pogonska grupa ovog Volva konfigurirana je za najveću dopuštenu masu kompozicije od 85 tona. Dodatna adaptacija šasije podrazumijeva i električni priključak za napajanje hidrauličnih stabilizacijskih stopa labudice.

Osim za vuču labudica i prijevoz građevinske mehanizacije, kamion će u zimskom periodu, kad ionako nastupa mrtva sezona za građevinski sektor, biti u službi zimskog održavanja prometnica. Stoga je u domaćoj tvornici RASCO iz Kalinovca opremljen i nosivom pločom te hidrauličnom instalacijom i upravljačkim sustavima snježnog pluga i posipača.

Moćna i fleksibilna pogonska grupa

S obzirom na uobičajene eksploatacijske uvjete, pogonsku grupu ovog FMX-a otvara 12,8-litarski 6-cilindrični D13K Euro 6 motor snage 368 kW/500 KS, koji razvija okretni moment od 2.500 Nm u rasponu od 1.000 do 1.400 o/min.

Taj se moment dalje prenosi preko automatiziranog I-Shift "overdrive" mjenjača ATO2612F s 12 stupnjeva prijenosa u rasponu 11,73 - 0,78 uz koji je specificiran posebno prilagođen upravljački softver za građevinska vozila i teške terene, koji vozaču omogućava da s obzirom na bruto masu kompozicije i teren kojim se kreće uvijek može odabrati adekvatni načina rada mjenjača (teški teret/gradilište ili normalno opterećenje/otvorena cesta).

Konačno, snaga i okretni moment se na kotače prenose preko tandem pogonskih osovina s dvostrukom redukcijom RTH2610F, tehničke nosivosti 2x13 tona, s prijenosnim omjerom diferencijala 3,61. Ove informacije i brojke znalcima već na prvi pogled otkrivaju da se radi o vrlo moćnoj i fleksibilnoj pogonskoj grupi, koja će vozaču osigurati vrhunske performanse u svim predviđenim i nepredviđenim situacijama.

Robusna šasija visoke terenske prohodnosti Od četiri visine šasija koje Volvo Trucks ima u ponudi, u rasponu od približno 900 do 1.240 mm iznad tla, ovdje je riječ o Extra visokoj (X-High) šasiji na cca 1.200 mm, koja u kombinaciji s osovinama jamči odličnu terensku prohodnost.

Naime, pogonske osovine s dvostrukom redukcijom imaju manja kućišta diferencijala, jer se redukcija broja okretaja i multiplikacija okretnog momenta odvijaju u dva stupnja – na samim diferencijalima i u bočnim planetarnim reduktorima ugrađenima u glavčine kotača – pa manja kućišta ostavljaju veću visinu iznad tla u usporedbi s hipoidnim osovinama s jednostrukom redukcijom koje su tipične za cestovne kamione.

Osim toga, redukcija okretnog momenta u dva stupnja smanjuje naprezanja poluosovina. Uzdužni nosači šasije visoki su 300 mm i debeli 8 mm. Robusnu konstrukciju čitavog podvozja prati i 10-tonska prednja osovina s mehaničkim ovjesom u obliku 3-lisnih paraboličnih gibnjeva, a kompromis po pitanju udobnosti pruža stražnji zračni ovjes s ukupno osam zračnih jastuka (četiri po svakoj osovini).

Konstrukcijski je izveden tako da osigurava izvrsnu trakciju i stabilnost u vožnji, a svi njegovi elementi, od zračnih jastuka do torzionih stabilizatora i amortizera smješteni su unutar gabarita koju omeđuju kotači i horizontalna os osovina. Tako da ne strši ništa što bi umanjilo terensku prohodnost ili limitiralo mogućnosti nadograditeljima.

Za sigurno zaustavljanje te obuzdavanje tolike mase u pokretu brinu se elektro-pneumatske radne kočnice (EBS) s diskovima na prednjoj i bubnjevima na stražnjim osovinama, pojačana VEB+ dekompresijska motorna kočnica te hidraulički retarder na mjenjaču. Pneumatski cilindri radnih kočnica posebno su zaštićeni masivnim čeličnim pločama od udaraca kamenja i od ostalih eventualnih oštećenja.

Bogata oprema po odabiru vozača

Ono što je pomalo netipično za jedan građevinski kamion kupljen u Hrvatskoj je zaista visoka razina opremljenosti dodatnim opcijama, koje vozaču pružaju maksimalni komfor, a vozilu maksimalnu zaštitu u teškim uvjetima rada, kako po ljeti, tako i po zimi. S obzirom da u Dubrovnik cestama vozači zadužuju kamione i rijetko se mijenjaju za njihovim upravljačima, tako je ponosni vozač ovog Volva FMX imao ključnu ulogu u definiranju tehničke specifikacije.

A uprava tvrtke je pokazala kako cijeni znanje i praktično iskustvo svojih djelatnika. Jer, tko bolje od samih vozača poznaje teren kojim se kreću i specifične eksploatacijske uvjete u kojima se nalaze tijekom čitave godine. A vozač koji je zadovoljan svojim vozilom i opremom, sigurno će pružiti više u pogledu produktivnosti i kvalitete obavljenog posla. I sigurno će bolje čuvati to vozilo i opremu te voditi računa o njihovoj tehničkoj ispravnosti.

Od bogatog popisa opreme ugrađene na ovaj FMX500 možemo posebno istaknuti VDS upravljački sustav (Volvo Dynamic Sterring), koji pruža iznimnu lakoću i preciznost upravljanja, ali ono što je u terenskim uvjetima najvažnije – osigurava  nevjerojatnu mirnoću obruča upravljača, jer ne prenosi gotovo nikakve udarce i vibracije s neravne podloge. Zatim, tu je paket opreme za teške uvjete rada, koji obuhvaća filter zraka s dodatnim predfilterom, zaštitne mrežice na prednjim farovima i podnu čeličnu ploču koja štiti hladnjak motora.

On je također zaštićen i s prednje strane zaštitnom mrežom ispod maske te masivnim prednjim branikom za teške uvjete rada. Paket opreme vidljivost uključuje bi-xenon farove s visokotlačnim peračima i senzor za kišu koji upravlja brisačima vjetrobrana. Razinu sigurnosti povećavaju i sustav upozorenja na nehotično napuštanje vozne trake te adaptivni tempomat, koji automatski održava minimalni sigurnosni razmak do vozila ispred, a može se isključiti kad kamion radi sa snježnim plugom.

Vozaču komfor jamče automatski klima uređaj i dodatna izolacija kabine, tonirana stakla i vanjski štitnik za sunce, vozačko sjedalo s naprednim zračnim ovjesom i osloncima za ruke, napredni audio uređaj te dodatni 7-inčni zaslon u boji na kontrolnoj ploči, centralno zaključavanje s daljinskim upravljanjem, itd.

Članak je objavljen u broju 101 magazina Kamion&Bus.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen T6.1 Digitalizirani Multivan T6.1 s osvježenim izgledom i električnim pogonom

Volkswagen je predstavio obnovljeni T6 koji je dobio oznaku T6.1, a glavne novosti su potpuno digitalizirana unutrašnjost, sustavi...

K&B HR
Novosti
Novosti Povrat trošarina Stupio na snagu Pravilnik o povratu trošarina

Pravilnik o ostvarivanju prava na povrat dijela plaćene trošarine za dizelsko gorivo u komercijalnom prijevozu robe i putnika stupio je...

K&B HR
Novosti
Novosti DAF rekord Svaki peti tegljač u Europi je DAF

U 2018. godini DAF je na europskom tržištu imao udio od 16,6 posto u segmentu od preko 16 tona što je najviše ikad, a ako se gledaju...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania plug-in hybrid Hibridni pogon za noćnu dostavu

Nedavno predstavljena Scania s plug-in hibridnim pogonom koristi se za noćnu dostavu u McDonalds u Stockholmu, što s klasičnim pogonom...

K&B HR
Novosti
Novosti Daimler Trucks Budućnost bez platooninga i pantografa

Daimlerova kamionska divizija je s prodajom 517.300 kamiona, prometom od 38,3 milijarde eura te dobiti od 2,773 milijarde eura imala...

K&B HR
Novosti
Novosti Schmitz Cargobull Schmitz vratio kontejnerske šasije

Nakon što je prije 10-ak godina prestao s proizvodnjom kontejnerskih šasija, Schmitz Cargobull ih sada ponovno vraća u svoj asortiman.

K&B HR
Novosti
Novosti Redoviti tjedni odmor u kabini Odmor u kabini ili šatoru?

Provođenje redovitih tjednih odmora u kabini prijevoznicima otvara brojna pitanja i u nekim je europskim zemljama povezano i s visokim...

K&B HR
Testovi
Testovi Scania L280 B4x2NB Novi trend u urbanom transportu

Kompletnu obnovu svoje game Scania je završila L-serijom, odnosno "low-entry" varijantom kamiona za komunalne poslove i distribuciju, ali...