Što je norma Euro 6c?
Što je norma Euro 6c?
  03.03.2017  |  10:25
Vrijeme čitanja: 3 min
Iako je Euro VI norma još uvijek na neki način novost s početkom 2017. dolazi Euro 6c. To je odmah impliciralo da bi morale postojati i razine Euro 6a i Euro 6b? No to ranije nije nitko spominjao, o čemu se radi?

Informacije o novostima Euro 6c donijele su pojašnjenja i na to pitanje. Pokazalo se da su gospodarska vozila proizvedena prije 2015. godine, dakle prije zakonskog stupanja na snagu standarda Euro 6, obuhvaćena propisom Euro 6a. Takva vozila obično nazivamo vozilima "prijevremenske" Euro-generacije.

Standardom Euro 6b obuhvaćena su sva nova gospodarska vozila proizvedena od početka 2015. do kraja 2016. godine, moglo bi se reći kao "redovna Euro 6" vozila.  Tehnički gledano, razlike između tih vozila samo su u manjim detaljima nevažnim za njihove kupce i korisnike. Međutim, kad je riječ o Euro VIc promjene neće proći tako nezapaženo.

Euro 6c u osnovi znači stroži nadzor stanja ispušnog plina koji ispuštaju motori gospodarskih vozila. No, već vrlo niske razine Euro 6 graničnih vrijednosti štetnih tvari u ispuhu neće se mijenjati, niti dalje spuštati. Novost je da "c" stupanj standarda postavlja strože zahtjeve na sustav HD-OBD nadzora graničnih vrijednosti ispuha vozila. Drugim riječima, HD-OBD sustav vozila osjetljivije odnosno ranije će reagirati na sve greške i neispravnosti u radu motora i uređaja za pročišćavanje ispušnog plina.

HD-OBD

HD-OBD je kratica za Heavy Duty On-Board sustav dijagnostike za nadzor štetne emisije motora, koji je integriran u teška gospodarska vozila i koji ima dodatni zadatak uz pomoć pohranjenih univerzalnih kodova prikazati pogreške na vozilu i njihove moguće uzroke. U Europi su se zakonski HD-OBD propisi pojavili u vrijeme standarda Euro 4, u lipnju 2005., s ciljem osiguranja potpunog učinka mjera na vozilu za smanjenje NOx-štetne emisije.

Cilj uvođenja HD-OBD nadzora je sprječavanje povećanja štetne emisije u ispuhu uslijed zanemarenog održavanja motora, uslijed grešaka na motoru i katalizatorima koje nemaju negativan utjecaj na ponašanje vozila u vožnji te ih korisnici vozila u pravilu niti ne otklanjanju.

Kako većina greška dovodi do povećane štetne NOx-emisije koja je, za razliku od dimljenja, nevidljiva u prometu i ne provjerava se tzv. Eko-testom kod Tehničkog pregleda, tako je nadzoru NOx-emisije posvećena posebna pažnja.

HD-OBD sustav kontinuirano provodi NOx-nadzorna mjerenja pomoću NOx-osjetnika iza SCR (AdBlue) redukcijskog katalizatora ili pomoću lambda-sonde iza turbopunjača, kod motora s EGR/AGR-uređajem. U slučaju prekoračenja OBD-graničnih vrijednosti ispuha HD-OBD sustav ima zadatak upozoriti vozača (signalnim MIL-svjetlom) te smanjiti okretni moment motora koji je vozaču na raspolaganju, ne bi li "natjerao" vozača da otkloni nedostatak.

Spuštanje performansi

I premda je smanjenje okretnog momenta kod vozila generacija Euro 4 i Euro 5 osjetno: za 40% (vozila najveće ukupne mase >16t) ili za 25% (vozila najveće ukupne mase 

Dakle, ostatak snage motora korisnicima vozila, u pravilu kamiona, dovoljan je za obavljanje redovnog prijevoza i radova te se "skupo" otklanjanje grešaka ne obavlja niti uz opasnost skupih kazni policije. Korisnici takvih vozila zapravo su u poreznom prekršaju, kod registracije oni koriste porezne olakšice za vozila koja "čuvaju okoliš" (Euro 4 i Euro 5) a u stvarnosti voze zagađivače.

Stoga je CATP komisija u Bruxelles-u za gospodarska vozila Euro 6 propisala dvostruko mjerenje količine NOx-a u ispuhu i dodatnu, novu mjeru reakcije HD-OBD sustava.  Ta nova mjera je aktiviranje "modusa puzanja" vozila - veliko ograničenje brzine vožnje na najviše 20 km/h -  ukoliko NOx nadzorno mjerenje pokaže prekoračenje Euro 6 granične vrijednosti ili je sustav naknadne obrade ispušnog plina izvan funkcije kroz 30 sati vožnje (ili odgovarajućeg broja normiranih ciklusa vožnje).

 

Jednako kao kod Euro 4 i Euro 5 vozila, Euro 6 sustav HD-OBD uvijek prvo javlja grešku vozaču "paljenjem" žutog signalnog MIL-svjetla upozorenja na instrument-ploči. Od aktiviranja MIL-svjetla vozaču preostaje 10 sati neometane vožnje da stigne do prve servisne radionice. Ukoliko mu to ne uspije, slijedi smanjenje okretnog momenta motora za 40% ili za 25%.

Kod Euro 6a i Euro 6b rad vozila s tako smanjenima okretnim momentom motora moguć je još najviše 20 sati, nakon toga aktivira se "modus puzanja" vozila. A tada serviseri moraju problem rješavati na terenu, vozilo više ne može samostalno doći u radionicu.

Euro 6c

Kod nove, više Euro 6c razine HD-OBD nadzora opisano djelovanje reakcije postaje osjetljivije na sve greške koje utječu na povećanje štetne NOx-emisije. Dolazi do spuštanja OBD-granične vrijednosti za NOx u ispuhu, što znači da HD-OBD mora ranije prepoznati prekoračenje dopuštene Euro VI granične vrijednosti.

HD-OBD sustav mora ranije reagirati i na nedovoljnu kakvoću aditiva AdBlue te se dodatno nadzire i sama sposobnost djelovanja sustava HD-OBD, kao funkcija IUPR ( In-Use-Performace-Ratio). Proizvođači gospodarskih vozila ovaj su zahtjev Bruxellesa ozbiljno shvatili. Neki od njih s početkom 2017. godine nude potpuno prerađenu paletu motora za svoja vozila, s novim razredima snaga i veličina motora.

Trajno održavanje Euro 6 razine čistoće ispuha zahtjevan je zadatak, koji nije lako ispunjavati s niskom potrošnjom goriva. Kako će se to odraziti na novčanike kupaca i korisnika gospodarskih vozila tek ćemo vidjeti, važno je da će naš okoliš i zdravlje biti na profitu.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Scania 14.000 km kroz Južnu Ameriku

U sklopu lansiranja nove generacije u Južnoj Americi, Scania je s dva S 500 kamiona prevalila 14.000 km od juga Brazila do Perua.

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ford je najprodavanija marka gospodarskih vozila u Europi

S isporučenih 380.900 lakih gospodarskih vozila u Europi, Ford je ostvario najbolji rezultat u prodaji u posljednjih 25 godina te je...

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 540 XF-ova za Hegelmann

Njemačka prijevoznička tvrtka Hegelmann Transporte Group će tijekom ove i sljedeće godine preuzeti 540 DAF XF tegljača.

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Na Dakaru ništa novo

Jedan od najtežih Dakara posljednjih godina još jednom je završio pobjedom Kamaza, trećom u nizu te ukupno 16., a ovo je bila i...

K&B HR
Novosti
Novosti Hella MAN TGX kao Hella show truck

Hella je predstavila novi show truck za ovogodišnju sezonu, a radi se MAN TGX-u u karakterističnoj žutoj Hella boji, koji je opremljen...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco 30 Stralisa NP za Jost Group

Jost Group je preuzeo 30 Stralisa NP što je još prvi korak u konverziji 35% flote na LNG do 2020.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen i Ford Partnerstvo Volkswagena i Forda

Dva proizvođača su najavili suradnju na globalnoj razini na području lakih gospodarskih vozila pri čemu neće biti uzajamnog...

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Karginov diskvalificiran, Iveco osvojio etape

Peta i šesta dionica donijele su dosta uzbuđenja, ali i problema pri čemu je najgore prošao Andrej Karginov koji je diskvalificiran...