Kamion iz printera
Kamion iz printera
  26.02.2017  |  10:33
Vrijeme čitanja: 2 min
Postupak tzv. 3D printanja postaje sve rašireniji i dostupniji, ali se još uvijek najviše koristi u strojogradnji za izradu modela, kalupa odnosno prototipova. Iako se metoda kolokvijalno naziva printanje u stvari se radi o slojevitom očvršćivanju. Najtočniji je engleski naziv "rapid prototyping". Osim korištenja lasera nema veze s printom na papir.

U razvoju i proizvodnji kamiona sudjeluju stručnjaci različitih profila, ali se prije svega radi o strojarskom proizvodu. Konstrukcija motora, mjenjača, ovjesa i ostalih sklopova zahtjeva priličnu umješnost, a u proteklih 120 godina koliko kamioni postoje, većinu vremena se to radilo tako da su inženjeri na crtaćim pločama nacrtali određene komponente i sklopove na osnovu čega bi spretni majstori  izradili dijelove koji se onda sklapali u prototip.

Posljednjih 30 godina su se stvari prilično promijenile i razvoj računala je najprije omogućio lakše proračune, a razvijeni su se  programi za crtanje. Najprije su to bili programi za dvodimenzionalno crtanje koji su u stvari bili kompjutorska daska za crtanje. No prednosti su bile velike, isti dijelovi su se lako kopirali ili zrcalili, nacrt se jednostavno mijenjao ili dopunjavao te ponovno iscrtavao (odnosno "plotao").

Pravu revoluciju donijelo je 3D modeliranje kad su inženjeri odmah modelirali tijelo u prostoru odnosno vrlo složene sklopove kojima su mogli pridružiti fizikalna svojstva. Na osnovu toga  moguće je izračunati njihovu težinu, simulirati opterećenja i sl. Više nije potrebno (iako se radi zbog arhiviranja o i sl.) raditi nacrte jer se model može napraviti direktno iz računala.

Ni to više nije potrebno jer postoje 3D printeri koji mogu u stvarnost pretočiti kompjutorski model. Osnovni princip rada je da se informacije iz nekog od programa (ima ih dosta) u kojem je kreiran trodimenzionalni model šalju u 3D printer.

Postoji nekoliko osnovnih principa rada takvih uređaja, ali u osnovi se princip svodi na metodu da se predmet "izreže" na slojeve debljine oko 0,1 mm (ili manje) i potom se podaci o svakom sloju šalje u 3D printer.

Naravno, na ovaj način se ne rade dijelovi kamiona ili automobila, bilo bi to presporo i preskupo, ali se ovim postupcima vrlo brzo može napraviti prototip ili model za aerodinamičko ispitivanje i slično. Vrlo brzo (za nekoliko sati) je moguće dobiti cijeli sklop i provjeriti koliko je funkcionalan.

Ova metoda se koristi sve masovnije i 3D printeri postaju sve jeftiniji pa su dostupni i malim obrtima te čak i hobistima.

Načini "printanja"

Najčešće korištena metoda je stereolitografija odnosno fotopolimerizacija. Radi se fotoosjetljivoj otopini po čijoj površini "piše" ultraljubičasti laser. Mjesta koja dotakne laser će se polimerizirati odnosno očvrsnuti. Dio se radi odozdo prema gore na način da laser po površini "ispiše" puni presjek najnižeg sloja, nakon čega se on spušta za debljinu sloja, laser očvrsne sljedeći sloj itd.

Budući da "pisanje" sloja traje neko vrijeme, ovisno o veličini i kompleksnosti presjeka i više od minute, a da predmet od 200 mm čini oko 2.000 slojeva onda "printanje" takvog dijela traje nekoliko sati. Uz pomoć ove metode moguće je napraviti samo modele od određene vrste plastike koja nastaje polimerizacijom otopine.

Drugi način je nanošenje materijala gdje se tanki sloj materijalizira "špricanjem" materijala. Princip je isti jer se predmet opet slaže odozdo prema gore u slojevima, a ovo rješenje omoguće korištenje različitih materijala. Još jedan od načina je i vezivanje materijala i često se koristi u izradi komponenti pješčanih kalupa.

U ovom slučaju se rabi pijesak pomiješan s vezivom (ljepilom), a na mjestima koje dotakne laser se aktivira vezivo i povezuje pijesak. Model se malo po malo spušta prema dolje, a laser povezuje sloj za slojem.

Može se koristiti i praškasti materijal sličan puderu koji se na poticaj lasera sinterizira (očvrsne). Najnoviji postupci omogućuju i uporabu metala, ponajprije aluminija te čelika. Točnost metode ovisi o debljini sloja i što su slojevi tanji to je model točniji, ali je i vrijeme izrade duže.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Scania 14.000 km kroz Južnu Ameriku

U sklopu lansiranja nove generacije u Južnoj Americi, Scania je s dva S 500 kamiona prevalila 14.000 km od juga Brazila do Perua.

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ford je najprodavanija marka gospodarskih vozila u Europi

S isporučenih 380.900 lakih gospodarskih vozila u Europi, Ford je ostvario najbolji rezultat u prodaji u posljednjih 25 godina te je...

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 540 XF-ova za Hegelmann

Njemačka prijevoznička tvrtka Hegelmann Transporte Group će tijekom ove i sljedeće godine preuzeti 540 DAF XF tegljača.

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Na Dakaru ništa novo

Jedan od najtežih Dakara posljednjih godina još jednom je završio pobjedom Kamaza, trećom u nizu te ukupno 16., a ovo je bila i...

K&B HR
Novosti
Novosti Hella MAN TGX kao Hella show truck

Hella je predstavila novi show truck za ovogodišnju sezonu, a radi se MAN TGX-u u karakterističnoj žutoj Hella boji, koji je opremljen...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco 30 Stralisa NP za Jost Group

Jost Group je preuzeo 30 Stralisa NP što je još prvi korak u konverziji 35% flote na LNG do 2020.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen i Ford Partnerstvo Volkswagena i Forda

Dva proizvođača su najavili suradnju na globalnoj razini na području lakih gospodarskih vozila pri čemu neće biti uzajamnog...

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Karginov diskvalificiran, Iveco osvojio etape

Peta i šesta dionica donijele su dosta uzbuđenja, ali i problema pri čemu je najgore prošao Andrej Karginov koji je diskvalificiran...