Thorov čekić
Thorov čekić
  08.02.2017  |  13:07
Vrijeme čitanja: 9 min
Nova Scania S730 dokazala je svojim performansama i rezultatima potrošnje goriva da su inženjeri iz Södertäljea napravili sjajan posao. Pretpostavljamo da bi širi krug naših čitatelja na prvom domaćem testu nove generacije Scanije sigurno radije vidio neki model sa 450 ili 500 KS, koji je ipak realniji odabir za naše okruženje i uvjete eksploatacije. No, tvornički odjel za press-testove je zamislio to drugačije i sastavio raspored po kojem u Hrvatsku na testiranje prvo stiže S730 – top model švedskog proizvođača, opremljen najsnažnijim V8 motorom u ponudi i novom kabinom s potpuno ravnim podom.

Jasno je da kupovina takvog kamiona, osim ako neće raditi u Skandinaviji pod 60 ili 76 tona najveće dopuštene mase, ne predstavlja stvarnu potrebu već je isključivo stvar prestiža i luksuza, ili demonstracije moći. Ali, prilika da provedemo čitav dan u jednom takvom kamionu ne ukazuje se baš često, pa smo postavljenom zadatku pristupili s maksimalnim entuzijazmom.

A ono što je dalo dodatnu natjecateljsku draž ovom testu je činjenica da smo na istoj relaciji u rujnu 2015. vozili njenu prethodnicu - Scaniju R730 Streamline, opremljenu praktički istim motorom i najvećom Topline kabinom. Pa smo tako imali odličnu referencu za usporedbu performansi i potrošnje goriva.

Potpuno nova kabina

Scania se kao proizvođač iz premium segmenta znala ponekad naći na udaru kritika jednog dijela kupaca, jer nije nudila kabinu s ravnim podom. Pa je s novom generacijom kamiona izašla u susret i tim zahtjevima. Rezultat je S-kabina, koja je dostupna u čitavom rasponu snage od 410 do 730 KS, i to s normalnim (CS20N) ili visokim krovom (CS20H).

Naše testno vozilo je bilo opremljeno ovom drugom varijantom, koja se po korisnoj unutarnjoj visini od 207 cm svrstava točno u sredinu između dosadašnjih Highline (CR19H) i Topline (CR19T) kabina, čije unutarnje visine iznad motornog tunela iznose 190 cm, odnosno 222 cm. Treba napomenuti da je visina poda kod nove S kabine i visina motornog tunela iznad tla kod prethodne R kabine gotovo jednaka. Razlika iznosi 164 naprema 162 cm. Dakle, računica govori da je kod CS20H kabine žrtvovano nekih 13 cm unutarnje visine i da je krov kabine za toliko niži u odnosu na još uvijek aktualnu CR19T. Još nismo čuli nikakvo službeno objašnjenje za takvu odluku, pa pretpostavljamo da se radi o svojevrsnom kompromisu između prostora i aerodinamike.

Pitanju aerodinamike je poklonjena zaista velika pažnja, što je uočljivo u mnogim detaljima. Svi spojevi su izvedeni vrlo precizno, a razmaci između vrata, poklopaca i okolnih ploha smanjeni su na minimum. Iz standardne opreme je izbačeno sjenilo za sunce iznad vjetrobranskog stakla, kako ne bi narušavalo optimalno opstrujavanje zraka preko krova (iako ga je ovaj kamion imao). Sve u svemu, proizvođač tvrdi da su aerodinamička unaprjeđenja zaslužna za 2% sniženu potrošnju goriva. A i buka vjetra u vožnji autocestom, usprkos ugrađenom sjenilu za sunce, gotovo je neprimjetna.

Bolja preglednost iz kabine

Novi vozačev položaj u kokpitu, za 20 mm bliže vratima i za približno 65 mm bliže vjetrobranu, osigurava u kombinaciji s većim staklenim površinama te sniženim rubom instrumentne ploče bolju preglednost neposredne okoline ispred i pored kamiona. To je naročito bitno kad se sjedi ovako visoko kao u S kabini.

Stanjeni A-nosači u kombinaciji s redizajniranim retrovizorima zaista znače puno za preglednost iz vozačeve perspektive. Novi retrovizori ne pružaju možda tako veliku sliku kao neka konkurentska rješenja na tržištu, ali isto tako ne sakrivaju čitave automobile kod prilaza križanjima s prednošću prolaska i kružnim tokovima. Radi novog vozačevog položaja, komande za rukovanje glavnim farovima te svjetlima za maglu i dodatnim reflektorima premještene su na preglednije mjesto u oblogu vrata i objedinjene su s komandama za električno podešavanje i grijanje retrovizora (uključujući i prednji na vjetrobranu) te za rukovanje prozorima i centralnim zaključavanjem. U ergonomskom smislu to je odlično i za sada jedinstveno rješenje.

Kao u automobilu visoke klase

Kokpit je u mnogo čemu zadržao tipični Scanijin dizajn i prepoznatljivost, što nas zaista raduje. Jer, i na aktualnim modelima, čak i nakon tolikih godina još uvijek izgleda elegantno, luksuzno i moderno. A u novoj generaciji je samo dodatno oplemenjen novim sistematično grupiranim i raspoređenim tipkama, vrhunskom kvalitetom korištenih materijala i dostupnim kombinacijama različitih nijansi boja. Za V8 modele tipične su tamne boje kokpita i sjedala, s diskretnim crvenim obrubima instrument ploče, središnje konzole i poklopca pretinca na suvozačevoj strani. Uz kožni obruč upravljača opšiven crvenim koncem.

U slučaju da je na instrumentnoj ploči specificiran veći središnji zaslon u boji, onaj 7-inčni, zaista se može primijetiti koliko je unaprjeđena grafika i mogućnosti personalizacije prikaza. To znači da vozač može po vlastitoj želji dodavati i oduzimati informacije koje se prikazuju na zaslonu. Privikavanje na intuitivne komande smještene na obruču upravljača ne traje dugo. Njima se upravlja audio uređajem, telefonom, navigacijskim tipkama središnjeg zaslona te adaptivnim tempomatom s funkcijom definiranja brzine na nizbrdicama.

Središnjim dijelom kokpita u ovom slučaju dominira 8-inčni zaslon "infotainment" sustava - višenamjenskog uređaja s bluetoothom, koji objedinjuje različite multimedijske funkcije te komunikacijske i navigacijske usluge. Vozač može istovremeno na njega povezati i službeni i privatni mobitel. Odmah ispod je upravljački panel novog klimatizacijskog sustava u koji su integrirane funkcije neovisnog grijanja kabine te stacionarnog hlađenja. Njima se također upravlja s jednog mjesta, a topli ili hladni zrak se distribuira standardnim kanalima po kabini.

Pozadinsko osvjetljenje čitavog kokpita ugodne je i neutralne bijele boje s istaknutim detaljima na instrument ploči u crvenoj, zelenoj i plavoj boji. Intenzitet osvjetljenja može se kontinuirano mijenjati za vrijeme noćne vožnje, kako bi se smanjila ili potpuno uklonila refleksija na staklima. Također, moguće je mijenjati i intenzitet glavne te ambijentalne rasvjete kabine.

Odlična organizacija prostora

Visoke ocjene zaslužuje i organizacija prostora u kabini. Središnji dio kokpita s ravnom gornjom plohom solidnih dimenzija, malim otvorenim pretincima i dvije prostrane ladice pruža dovoljno prostora za odlaganje raznih sitnica i dokumentacije.

Zadržano je i praktično rješenje za prihvat jedne velike boce u okruglom gotovo položenom otvoru pored tih ladica, uz vozačevu desnu nogu, a na gornjoj plohi su smještena i tri prilagodljiva držača šalica. Ispred suvozača je, uz vrlo vješto iskorištenje ograničenog prostora, ugrađen preklopni stolić na izvlačenje. Sjedala sada pružaju još veće mogućnosti podešavanja, što će naročito cijeniti visoki vozači, jer se mogu odgurnuti dalje prema krevetu, a izvrsne mogućnosti podešavanja upravljača su već dobro poznate od prije.

Po nagibu se može podešavati od 0 do 50°, a po dubini ima hod 85 mm. Ova konkretna kabina je konfigurirana za jednog vozača, pa je opremljena samo donjim ležajem dimenzija 200 x 80 cm, s mogućnošću razvlačenja na 100 cm, uz prethodno pomicanje oba sjedala prema naprijed. U toj varijanti ugodan san jamči debeli madrac s džepićastim oprugama. Inače, standardni fiksni ležaj širine 80 cm može se naručiti s madracem od pjene, s bonnel oprugama ili džepićastim oprugama.

Gornji ležaj, ovisno o tipu kabine može biti širok 60 cm (normalni krov), odnosno 70 ili 80 cm (visoki krov). Ovdje su umjesto gornjeg kreveta na stražnju stijenu kabine postavljena tri zatvorena pretinca za prtljagu. Kad im se pridodaju i tri skoro jednaka pretinca iznad vjetrobrana, dva bočna pretinca ispod ležaja (kojima se može pristupiti i izvana i iznutra) te velika ladica ispod ležaja, dolazimo do zavidnog obujma prtljažnog prostora. A tu su još i dva manja bočna pretinca iznad blatobrana, kojima se pristupa samo izvana, a namijenjena su odlaganju alata, masnih krpa i ostalih uprljanih predmeta. Nova generacija je napokon dobila pošteni hladnjak na izvlačenje smješten ispod ležaja.

Impresivne vozne performanse

Iako je riječ o visoko smještenoj kabini pozamašnih dimenzija, njen zračni  ovjes u četiri točke je u potpunosti pomirio zahtjeve za komforom i stabilnosti pri kočenju, vožnji kroz zavoje i vožnji po neravnom terenu. Naravno, u kombinaciji s punim zračnim ovjesom kojeg čine dva jastuka na prednjoj osovini i četiri na stražnjoj. Vozač niti u jednom trenutku, iako sjedi visoko iznad tla, ne gubi osjećaj o tome što se događa između guma i asfalta.

Preciznost upravljanja je na vrlo visokoj razini, kao što smo uostalom kod Scanije i naviknuti. Te smo osobine isprobali u pauzi između mjerenja potrošnje po smjerovima A i B, napravivši jedan krug od Zadra preko Biograda na Moru, Benkovca i Obrovca do Zatona Obrovačkog, pa nazad preko Posedarja na Zadar. Osjećaj lakoće kojom se 40-tonska kompozicija najprije spušta u Obrovac, a potom uspinje iz kanjona Zrmanje, naprosto je fantastičan.

Moćni Scania Retarder R4100 D s "freewheeling" funkcijom koja ga mehanički odvaja od izlaznog vratila u mjenjaču kad nije aktivan, kako bi se eliminirao utjecaj unutarnjih otpora na potrošnju goriva, sigurno drži brzinu pod kontrolom. Zgodna je mogućnost postavljanja brzine spuštanja putem papučice kočnice. Pritiskom na kočnicu i njenim otpuštanjem pri željenoj brzini, vozač zadaje vrijednost pri kojoj se počinje aktivirati kočni sustav. Integrirano djelovanje radnih i pomoćnih kočnica može se uključiti ili isključiti prekidačem na desnoj ručici pored upravljača.

Kad je uključeno, vozač pritiskom na papuču kočnice zadaje intenzitet usporenja, a sustav automatski kombinira udio retardera, motorne kočnice i radnih kočnica u potrebnoj sili kočenja. Vrlo praktična je mogućnost isključenja za vrijeme spuštanja po serpentinama s vlažnim kolnikom, kad je ipak sigurnije rasporediti sile kočenja po svim kotačima. Čuveni V8 motor od 730 KS i 3.500 Nm sam po sebi je vrijedan divljenja, ali novi mjenjač GRSO 925 s kočnicom pomoćnog vratila čini ga još moćnijim. Scania je i dalje zadržala sinkron prstene u automatiziranim mjenjačima, ali sad im pomaže spomenuta kočnica, koja pri izmjenama stupnjeva naviše značajno skraćuje vrijeme sinkronizacije broja okretaja glavnog i pomoćnog vratila. Time se skraćuju prekidi u prijenosu snage i tlak prednabijanja se održava stabilnijim, što smanjuje gubitak brzine i poboljšava odziv motora na gas pri ponovnom zatvaranju spojke. Ovo se naročito osjeća na usponima, pri čemu izmjene stupnjeva protječu vrlo uglađeno, a kamion naprosto leti uzbrdo.

Manje, ali značajne promjene je doživio i motor. Rekonstruirane su komore izgaranja, novi su injektori, a i čitav elektronički sustav nadzora rada motora je unaprjeđen. Primijenjeno je termostatsko hlađenje ulja, za održavanje stabilnije radne temperature, kao i direktan pogon ventilatora hladnjaka. Kako se sve to odražava na potrošnju pokazuje naša tablica. Mi smatramo da su rezultati za ovakav kamion zaista odlični, pogotovo kad se uzme u obzir da nas je jednim dijelom puta pratila i lagana kiša. A najvažnija je konstatacija da je nova Scania S730 u odnosu na "staru" R730 Streamline ostvarila gotovo 5,4% nižu potrošnju na ovom testu. Ili konkretno, prosječna potrošnja je s 29,14 l/100 km snižena na 27,57 l/100km. Promatrano po dionicama, može se primijetiti i to da su veće uštede ostvarene tamo gdje je prediktivni tempomat češće koristio puni raspon odstupanja zadane brzine vožnje u plus i minus, te eco-roll funkciju.

Scania S730 A 4x2 LB
MOTOR

Vodom hlađeni V8  motor s turbokompresorom i intercoolerom, četiri ventila po cilindru, SCR+EGR, DPF sustav, XPI ubrizgavanje, tlak ubrizgavanja 2.400 bara, Euro 6

TipScania DC16 107 730
Obujam16,4 litre
Provrt x hod130 x 154 mm
Stupanj kompresije17,4:1
UbrizgavanjeXPI ubrizgavanje, tlak ubrizgavanja 2.400 bara
Najveća snaga537 kW (730 KS) 
Pri1.900 o/min
Najveći okretni moment3.500 Nm
Pri1.000-1.400 o/min
PRIJENOS SNAGE 
SpojkaAutomatizirana, elektro-hidraulično aktivirana, suha spojka s jednom lamelom
MjenjačOpticruise GRSO925R
Stupnjevi prijenosa za kretanje naprijed12+2 stupnja prijenosa za kretanje unaprijed: 13,28 / 10,63 / 9,16 / 7,33 / 5,82 / 4,63 / 3,75 / 3,00 / 2,44 / 1,96 / 1,55 / 1,24 / 1,00 / 0,80, kočnica pomoćnoga vratila mjenjača
Stupnjevi prijenosa za kretanje unatrag11,95 / 9,56
Prijenosni omjer diferencijala i=2,92
OSOVINE I OVJES 
Prednji kraj2 zračna jastuka, stabilizator, teleskopski amortizeri, nosivost 7,5 t
Stražnji krajScania R780 pogonska osovina, jednostruka redukcija, električki upravljani zračni ovjes s četiri zračna jastuka, hod 250 mm, teleskopski amortizeri, stabilizator, dopušteno opterećenje stražnje osovine 11,5 t
Pneumatici315/70 R 22,5
Naplatcilaki naplatci 9,00x 22,5
UPRAVLJAČKI SUSTAV 
TipHidraulički
Prijenosni omjer17-20,0:1
KOČIONI SUSTAV 
Radne kočnicePrednji: dvokružni sustav na stlačeni zrak s disk kočnicama, EBS. Stražnji: disk kočnice, EBS, ABS, ASR, isušivač zraka, upravljanje opterećenjem preko EBS-a, parkirna kočnica djeluje na stražnje kotače
Motorna kočnica320 kW pri 2.400 o/min
UsporivačScania retarder R4100D, 500 kW, 4.100 Nm
ELEKTRIČNI SUSTAV 
Akumulatori2x12V / 225 Ah
Altenator28V / 130 A
OsvjetljenjeBi-Xenon glavni farovi, halogena svjetla za maglu s funkcijom osvjetljavanja zavoja, LED dnevna svjetla; rasvjeta radne platforme iza kabine
DIMENZIJE I MASE 
Međuos. razmak3.750 mm
D x Š x V5.935 x 2.590 x 3.856 mm
Masa praznog vozila8.048 kg
KABINAS kabina za jednog vozača, dužina 2.060 mm, širina 2.310 mm, visina  bez krovnog spojlera 3.856 mm, ovjes sa zračnim jastucima u 4 točke, vozačko i suvozačko sjedalo sa zračnim ogibljenjem, integrirani nasloni za glavu i sigurnosni pojasevi u 3 točke, ravan pod kabine visine 2.070 mm, donji ležaj 2.000x1000x150 mm
OPREMAAutomatski klima uređaj, Putno računalo / dijagnostički sustav, Cruise Control s Active Prediction sustavom, ESP i SDS sustav, električno namještanje i grijanje vanjskih retrovizora, električni podizači stakla, multifunkcionalni upravljač podesiv po visini i nagibu, CD audio uređaj, hladnjak za hranu i piće

prednja svjetla za maglu, dodatna svjetla na vrhu kabine i ispod vjetrobrana, centralno daljinsko zaključavanje, vjetrobransko staklo zatamnjeno, EU-Prednji retrovizor na desnoj strani, osvjetljenje stepenica za vozača i suvozača, aero-paket i krovni otvor, bočna oplata u boji kabine

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Ford Trucks F-Max stigao u Hrvatsku

Najveća novost na području kamiona u prošloj godini, Ford Trucks F-Max koji je osvojio i titulu "International Trucks of the Year 2019",...

K&B HR
Novosti
Novosti BYD 30 električnih autobusa za aerodrom u Bruxellesu

Kineska tvrtka BYD, koja je najveći svjetski proizvođač električnih autobusa, isporučit će aerodromu u Bruxellesu 30 električnih...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania C-me vest Pametni prsluk za veću sigurnost

Scania je u suradnji sa švedskim start-upima Light Flex i Imagimob razvila prsluk koji, osim što lijepo izgleda, podiže sigurnost...

K&B HR
Testovi
Testovi Freightliner Cascadia Inteligentni gutač kilometara

Okolicom Las Vegasa provozali smo novu Cascadiu. Petnaest litarski motor i automatizirani Daimlerov mjenjač, uz puno sigurnosnih sustava...

K&B HR
Novosti
Novosti Volvo Buses Prvi električni autobus u Irskoj bit će Volvo

Volvo će isporučiti potpuno električni autobus 7900E hotelu Crowne Plaza Dublin Airport, a prvi potpuno električni autobus u Irskoj...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Volvo Trucks 20 Volvo FH LNG za REAX

Logistička tvrtka REAX je preuzela prvih sedam od ukupno 20 Volvo LNG modela, a ovo je prva veća flota LNG kamiona u Njemačkoj.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen gospodarska vozila 10 milijuna vozila iz Hannovera

Točno 63 godine nakon početka proizvodnje u tvornici Hannover-Stöcken s proizvodnih traka je sišlo 10 milijunto vozilo. Radi se o...

K&B HR
Novosti
Novosti MAN TGS 50.500 10x8 WS 100. MAN peteroosovinac za Nizozemsku

Nizozemska tvrtka Westdijk Transport iz grada Alphen aan de Rijn preuzela je prvi od dva MAN peteroosovinca, a ovo je ujedno i 100. ovakav...