Brz i ekonomičan
Brz i ekonomičan
  28.08.2016  |  10:05
Vrijeme čitanja: 9 min
Actros 1845 s najvećom StreamSpace kabinom u ponudi, svoj prikriveni temperament iskazuje tek kad se podvuče crta nakon putovanja i kad se vide visoki prosjeci brzine po pojedinim dionicama. A najbolje od svega je da ovaj kamion brzinu ne penalizira povećanom potrošnjom.

Aktualni, "novi" Actros na tržištu je već punih pet godina. Družili smo se s njim u mnogim prigodama, ali na domaćem terenu ga još nismo imali prilike isprobati. Sve do sada. Iz Wörtha nam je stigao tvornički testni kamion, u zacijelo najprodavanijoj konfiguraciji za dugolinijski promet – Actros 1845 LS 4x2, s obnovljenim 12,8-litarskim motorom OM471 od 450 konja i najvećom StreamSpace kabinom u ponudi – onom širokom, s ravnim podom.

Takva kombinacija pruža odličan kompromis između dobrih voznih performansi, raspoloživog životnog prostora u kabini te optimalne aerodinamike koja se očituje u zaista skromnoj potrošnji goriva. Za njega je bila zakopčana ponešto modificirana troosovinska furgon poluprikolica koja je uz kompletan aerodinamički paket imala još i sužen stražnji kraj. Time se u znatnoj mjeri smanjuju zračna vrtloženja iza poluprikolice, i povezano s tim, koeficijent otpora zraka.

Iako, u određenoj se mjeri smanjuje i funkcionalna upotrebljivost takve poluprikolice zbog otežanog pristupa tovarnom prostoru i smanjenog utovarnog kapaciteta. Stoga se one još uvijek ne nalaze u nekoj široj praktičnoj primjeni, a vrijeme će pokazati hoće li se to promijeniti. Sve je stvar kompromisa, ali je tog dana kad smo se uputili do Zadra, i nama i Actrosu odlična aerodinamika definitivno išla na ruku zbog prilično vjetrovitog vremena na pojedinim dionicama autoceste A1. Ipak, veće smo nade polagali u kvalitetu i mogućnosti sofisticirane, nedavno dotjerane pogonske grupe, nego u samu aerodinamiku.

Povoljnija momentna karakteristika

Na ovaj smo test krenuli s prilično visokim očekivanjima utemeljenim na dosadašnjim iskustvima s Actrosima "četvrte generacije" - iako Daimler nikad nije službeno koristio tu oznaku nastojeći istaknuti koliko je različit od svojih prethodnika.

Prije svega se to odnosilo na funkcioniranje sofisticiranog PPC sustava, odnosno prediktivnog tempomata i načina na koji on upravlja čitavom pogonskom grupom. A naša testna ruta od Zagreba do Zadra i nazad odličan je poligon za ocjenu ovog sustava, jer obiluje relativno blagim usponima i padovima, koji se ponekad i nadovezuju jedan na drugog, naročito na dionici između čvorova Žuta Lokva i Gornja Ploča, gdje maksimalna visinska razlika trase iznosi svega 150 metara, a najviša točka je na nekih 630 m.n.m., na potezu od Ličkog Lešća do Perušića. Sada, kad PPC dirigira unaprijeđenom drugom generacijom motora OM471, na raspolaganju mu je još veći potencijal za uštedu goriva.

O konstrukcijskim promjenama na ovom motoru već smo opširno pisali lani u par navrata, pa se sad nećemo time detaljnije baviti, već ćemo samo istaknuti da mu je optimalno radno područje pomaknuto u niže okretaje. Tamo gdje su manji unutarnji otpori i mehanički gubici, i gdje je stoga niža i potrošnja goriva. Maksimalne vrijednosti snage od 330 kW (449 KS) i okretnog momenta od 2.200 Nm, ostale su identične kao što su bile i prije, ali performanse motora su ipak poboljšane. Kako je to moguće? Zahvaljujući određenim zahvatima na prednabijanju i sustavu za ubrizgavanje goriva, postignut je povoljniji tijek krivulja snage i okretnog momenta.

One se sad uzdižu strmije u području vrlo niskih brzina vrtnje. Pa tako krivulja snage svoj maksimum dostiže već na 1.600 o/min, umjesto na ranijih 1.800. A nova momentna karakteristika obećava još bolju elastičnost i vozne osobine. Iako maksimum od 2.200 Nm dostiže na 1.100 o/min, baš kao i prije, vozač ima na raspolaganju vrlo izdašne vrijednosti okretnog momenta već od "ler gasa".

Ovaj motor, naime, može razviti čak 2.000 Nm prije nego dostigne brzinu vrtnje od 800 o/min. Ovi podaci na papiru izgledaju zaista zadivljujuće, naročito uz opsežno elaborirane konstrukcijske promjene na turbopunjaču i X-Pulse sustavu ubrizavanja, ali nas je zanimalo kako se to sve reflektira na realnu vožnju u mješovitim eksploatacijskim uvjetima.

StreamSpace s ravnim podom - optimalni odnos životnog i radnog prostora

Vrlo bogata, a usudili bi se reći i pomalo konfuzna ponuda kabina za Actrosa, mogla bi dovesti potencijalnog kupca u ozbiljnu dilemu kod donošenja odluke. Pet kabina u dvije širine - ukupno 11 varijanti, zadovoljit će vrlo širok spektar zahtjeva za prostranošću, opremljenošću i komforom. Samo treba naći odgovor na pitanje – što meni zapravo treba?

Ukratko, sve kabine u punoj širini od 2.500 mm standardno dolaze s ravnim podom. Uže kabine, od 2.300 mm, imaju u standardnoj specifikaciji motorni tunel visok 320 ili 170 mm. StreamSpace kabina, koja predstavlja zlatnu sredinu u ponudi, i dostupna je u obje širine, može biti opcionalno opremljena ravnim podom i u užoj varijanti.

Na testnom kamionu je postavljena široka StreamSpace kabina s ravnim podom. Moglo bi se reći, najmanja od "velikih" kabina, koje predstavljaju još BigSpace i GigaSpace. U nju se uspinje preko četiri dobro raspoređene stepenice, na visinu poda od gotovo 1,7 metara iznad tla. I uz to, vozaču još ostane 1,97 m stajaće visine između sjedala. Općenito, životnog i radnog prostora ovdje ima sasvim dovoljno za jednog čovjeka.

Tri pretinca iznad vjetrobrana, koji su sad dobili zajednički poklopac po čitavoj širini kabine, kod StreamSpacea nisu osobito prostrani, ali zato ispod ležaja ima mjesta za dva raskošna pretinca obujma oko 420 litara, kojima se može pristupati i izvana i iznutra.

U središnjem dijelu su smješteni hladnjak na izvlačenje od 36 litara i dodatna prostrana ladica. Komforni donji ležaj širine 750 mm, sa sedam anatomskih zona pruža sve preduvjete za kvalitetan odmor, ali donekle limitira mogućnosti uzdužnog podešavanja sjedala, osim ako je sklopljen uz stražnju stijenu kabine. Što se vozačevog radnog mjesta tiče, ergonomija te kvaliteta materijala i završne obrade ne ostavljaju mjesta nikakvim kritikama.

Kokpit je zakrenut prema vozaču i sve mu je na dohvat ruke, kako upravljačke komande tako i brojni prostori za odlaganje raznih sitnica potrebnih u obavljanju posla. Pohvale zaslužuje i putno računalo sa središnjim TFT zaslonom u boji od 10,4 cm kojim se upravlja putem tipki na multifunkcionalnom obruču upravljača. Tu su i tipke za rukovanje PPC prediktivnim tempomatom, čije se postavke također pregledno prikazuju na zaslonu.

Pohvale idu na račun količine raspoloživih informacija, logičnog i intuitivnog rukovanja te dizajna. Kod kabine se kritike mogu uputiti prije svega na bočnu preglednost u križanjima ili kružnim tokovima, koju u znatnoj mjeri ometaju masivna kućišta retrovizora u kombinaciji sa širokim A-nosačima.

Izraziti dugoprugaš koji voli otvorenu cestu

Bitno je naglasiti da je ovo kamion za dugolinijski promet i da je konfiguriran u skladu s tim. Nova, još brža izvedba hipoidne pogonske osovine R440-13A s prijenosnim omjerom 2,533 savršeno se nadopunjava s motorom OM471 druge generacije. Ona uz gume 315/70R22,5 omogućava krstarenje brzinom od 82 km/h pri niskih 1.110 o/min.

A ovom motoru takav radni režim odgovara jer se vrti na donjoj granici područja maksimalnog okretnog momenta, uz dovoljno veliku rezervu snage za nadolazeće uspone. Ipak, tako dugi završni prijenos neizbježno je ukrotio ergelu od 450 konja pod kabinom.

Stoga se nismo razočarali pomalo tromim ubrzavanjima s mjesta ili međuubrzanjima u gradskom prometu te vožnji po lokalnim cestama. Danas ionako u svijetu kamiona više nema pokazivanja mišića i grube demonstracije sirove snage, jer je sve podređeno ekonomičnosti potrošnje goriva. PowerShift 3 mjenjač u "Economy" načinu rada pod punim teretom na ravnoj cesti obično kreće u 3. stupnju, pa uz preskakanje bira 6., 8. i 10., a onda korak po korak ide do najvišeg 12. stupnja. Ili, ako krene u 2. stupnju, preskače redom u 5., 7. i 9., pa dalje ide korak po korak.

Motor pri blok izmjenama brzina okretaje razvlači gotovo do 1.700 u minuti, da bi potom nastavio vući od približno 1.000 okretaja. A takva ubrzanja onda znaju potrajati malo dulje. No, tko želi agilnije pratiti ritam prometa, uvijek ima na raspolaganju "Power" način rada mjenjača. Ili može jednostavno preduhitriti automatiku u "Economy" načinu i na 1.600 o/min, primjerice, manualno prebaciti za jedan stupanj naviše, te nastaviti nešto življe ubrzavati od 1.300 o/min.

Zato performanse ovog tegljača do pravog izražaja dolaze u njegovom prirodnom okruženju, a to je otvorena cesta gdje se pretežno kreće u najvišem stupnju prijenosa, iskorištavajući povoljnu momentnu karakteristiku motora i "Top-Torque" funkciju, koju treba posebno istaknuti i pohvaliti. Ona iz motora može, dok je mjenjač u direktnom, 12. stupnju prijenosa, izvući dodatnih 200 Nm okretnog momenta.

Kao kad mornar Popaj proguta limenku špinata, uz eksploziju goleme dodatne snage kojom ruši sve prepreke na svom putu. Zahvaljujući raspoloživom momentu od 2.400 Nm, ovaj je Actros uvjerljivo savladavao uspone od Karlovca do Bosiljeva u najvišem stupnju prijenosa, održavajući pri tome i vrlo visoki prosjek brzine.

Tek su ga ozbiljniji usponi od mosta preko rijeke Dobre prema Ogulinu, ili kod Modruša, natjerali da spusti u 11., pa onda i 10. stupanj prijenosa. Ili na povratku, jedna dionica uspona od Masleničkog mosta prema tunelu Sv. Rok, koju smo savladali u 9. stupnju prijenosa na 1.300 o/min, pri čemu nam je brzina pala na najnižih 47 km/h.

Promjene na niže su se obično događale kad bi okretaji pali gotovo do 1.000 u minuti, ali neku konkretnu strategiju rada mjenjača nije moguće utvrditi jer je prediktivni tempomat PPC kontinuirano prilagođava realnim uvjetima i topografiji terena ispred vozila. U jednoj drugoj prigodi je, precizno procijenivši nagib i duljinu uspona, PPC primjerice spriječio promjenu iz 12. stupnja na niže.

Motor je, opet zahvaljujući "Top-Torque" funkciji, bez previše muke izvukao uspon s 950 o/min pri brzini od 70 km/h, a nizbrdica koja je slijedila odmah iza prijevoja pomogla je u besplatnom gravitacijski potpomognutom ubrzavanju do 90 km/h. Test smo odvozili u "Economy" načinu rada mjenjača, s omogućenom "Eco roll" funkcijom i tempomatom postavljenim na 82 km/h, uz dopuštena odstupanja -5/+8 km/h.

To bi značilo da će PPC prije početka nizbrdice ili prije vrha prijevoja pravovremenim oduzimanjem gasa namjerno puštati da brzina vozila padne i do 77 km/h. Međutim, usprkos obilnom korištenju "Eco roll" funkcije nismo primijetili tako dosljedno ponašanje pogonske grupe. U opisanim situacijama brzina nam nije padala ispod 81, ili barem 80 km/h, što bi na nekoj prometnijoj autocesti vozači iza nas definitivno cijenili. A sve to potvrđuju i vrlo visoki ostvareni prosjeci brzina po dionicama i ukupno po smjerovima. Istovremeno, rezultati potrošnje goriva i uz tako visoke prosječne brzine, i uz dosta jak vjetar tog dana, ostali su vrlo skromni.

Naročito na "brdskim dionicama", prilikom uspinjanja na Malu Kapelu i vožnje kroz Liku, gdje je do punog izražaja došla inteligentna uloga prediktivnog tempomata. Nažalost, nemamo referentne vrijednosti potrošnje prve generacije ovog motora radi direktne usporedbe, ali što se tiče performansi, možemo konstatirati da tu zaista nije bilo nikakvih ustupaka. Jer bolje od ovoga teško da se može uz ekonomičan stil vožnje.

Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4x2
MOTOR

Redni 6-cilindrični dizel motor; 4 ventila po cilindru; 2 bregasta vratila u glavi; asimetrični turbopunjač s međuhlađenjem stlačenog zraka (intercooler); direktno ubrizgavanje goriva; vodeno hlađenje, visko ventilator; masa suhog motora 1.091 kg; Euro 6 tehnologija - hlađeni EGR + SCR, DPF filter čestica; limitator brzine 90 km/h; prediktivni adaptivni tempomat PPC

TipOM 471 LA (druga generacija)
Obujam12,8 litara
Provrt x hod132 x 156 mm
Stupanj kompresije18,3:1
Ubrizgavanjecommon-rail X-Pulse, 2.700 bar
Najveća snaga330 kW (449 KS) 
Pri1.600 o/min
Najveći okretni moment2.200 Nm
Pri1.100 o/min
PRIJENOS SNAGE 
SpojkaAutomatizirana; suha, jednolamelna, samopodešavajuća, promjer lamele Ø 430 mm
MjenjačG 211-12; Mercedes-Benz PowerShift 3
Stupnjevi prijenosa za kretanje naprijed14,93 / 11,64 / 9,02 / 7,04 / 5,64 / 4,40 / 3,39 / 2,65 / 2,05 / 1,60 / 1,28 / 1,00
Stupnjevi prijenosa za kretanje unatrag14,93 / 11,67 / 3,39 / 2,65
Prijenosni omjer diferencijala i=2,533
OSOVINE I OVJES 
Prednji krajKruta osovina MB F-7.5/C22.5; parabolični ovjes s dvolisnim gibnjevima; hidraulični amortizeri i torzioni stabilizator; nosivost 7.500 kg
Stražnji krajKruta osovina R440-13A/C22.5; zračni ovjes sa 4 jastuka i elektroničkom regulacijom visine; hidraulični amortizeri i optimizirana V-spona; nosivost 11.500 kg (tehnička 13.000 kg)
Pneumatici315/70R22,5
NaplatciAlcoa aluminijski 9,00x22,5
UPRAVLJAČKI SUSTAV 
TipHidraulički ZF 8098
Prijenosni omjer17-20,0:1
KOČIONI SUSTAV 
Radne kočniceDvokružni pneumatski sustav s elektroničkim upravljanjem (EBS) s integriranim ABS i ASR funkcijama; diskovi na svim kotačima;  radni tlak 12,5 bar; Active Brake Assist 3, ESP
Motorna kočnicaDekompresijska motorna kočnica visokog učinka, snaga 400 kW pri 2.300 o/min
Usporivač-
ELEKTRIČNI SUSTAV 
Akumulatori2x12V / 220 Ah
Altenator28V / 100 A
OsvjetljenjeBi-Xenon glavni farovi, halogena svjetla za maglu s funkcijom osvjetljavanja zavoja, LED dnevna svjetla; rasvjeta radne platforme iza kabine
DIMENZIJE I MASE 
Međuos. razmak3.700 mm
D x Š x V5.858 x 2.500 x 3.930 mm
Masa praznog vozila7.530 kg
KABINAStramSpace spavaća kabina širine 2.500 mm s ravnim podom; krovni spojler i bočni usmjerivači zraka; zračni ovjes u 4 točke; Style Line interijer; zračno ovješeno i klimatizirano sjedalo vozača s masažom leđa; donji komforni ležaj dimenzija 750 x 2.200 mm; mreža za prtljagu na mjestu gornjeg ležaja
OPREMAAutomatski klima uređaj 9 kW; dodatni Webasto grijač (voda/zrak) 3,8 kW; termoizolirani i električki upravljani bočni prozori te krovni prozor; električki upravljana sjenila na vjetrobranu; radio-navigacijski sustav s Bluetooth funkcijom; ambijetalna rasvjeta; hladnjak 36 l; preklopni stolić na suvozačkoj strani; pretinci iznad vjetrobrana i ispod ležaja, ladica ispod ležaja, vanjski pretinac s lijeve strane

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN Tri TGL-a za Hrvatski autoklub

Predstavnici autoklubova udruženih u Hrvatski autoklub preuzeli su krajem studenog tri nova MAN kamiona za uklanjanje i prijevoz vozila u...

K&B HR
Novosti
Novosti BioLNG EuroNet Iveco i Scania u konzorciju za širenje LNG-a

Konzorcij kojeg čine Iveco, Scania. Shell, Iveco Capital, DISA i Nordsol najavljuje dodatno širenje mreže punionica u Europi kao i...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania Scania će isporučiti prve kamione s pantografom

U Njemačkoj sljedeće godine počinju testiranja kamiona s pantografom na javnim prometnicama, a za tu svrhu će Scania isporučiti ukupno...

K&B HR
Novosti
Novosti Mercedes-Benz X klasa Carlex X klasa Exy 6x6

Poljski tuner je objavio prilično realistične kompjutorske prikaze Mercedes-Benz X klase sa 6x6 pogonom.

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF Još 1.500 XF-ova za Girteku

Nakon što su početkom ove godine naručili prvih 500 komada, jedna od najvećih logističkih tvrtki u Europi, litvanska Girteka...

K&B HR
Novosti
Novosti Toyota-PSA Stiže Toyotin kompaktni dostavni model

Toyota je najavila da će u krajem 2019. predstaviti kompaktni dostavni model koji će nastati u suradnji s PSA grupom.

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 17 MAN kamiona za Hrvatsku poštu

Hrvatska pošta nastavlja s obnovom voznog parka, a u najnoviju isporuku čini 17 MAN TGM i TGL kamiona.

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 5 XF480 tegljača za Šimunić promet

Dugogodišnja suradnja tvrtke Šimunić promet d.o.o. i DAF-a nastavila se i ove godine. Tvrtka je preuzela 5 DAF XF480 tegljača iz...