Ulaznica u klub D38
Ulaznica u klub D38
  31.12.2015  |  13:16
Vrijeme čitanja: 8 min
Testirali smo najslabiji D38 u ponudi, snage 520 KS, u kombinaciji s popularnom XLX kabinom.Šminker izvana, a konzervativni gospodin iznutra - TGX je i s nešto manje tereta na leđima pokazao što znači lav na maski kabine. Test je napravljen u rujnu 2015. i objavljen u broju 94 magazina Kamion&Bus.

MAN TGX s novim D38 motorom dobro je prihvaćen u premium segmentu tržišta, gdje je uspješno popunio nekadašnju veliku prazninu u klasi iznad 500 KS. D38 je u neku ruku nasljednik nekadašnjeg D28 motora u V8 konfiguraciji, koji nije mogao proći strogu Euro 6 certifikaciju, ali se k tome pokazao i preglomazan te rastrošan za većinu prosječnih transportnih zadataka.

S dva cilindra manje i linijskom konfiguracijom 15,2-litarski D38 je laganiji čak 160 kg, a svojim performansama gotovo i ne zaostaje za V8 motorom. Iako njegova najsnažnija izvedba ima 40 konja manje, razvija identični okretni moment od 3.500 Nm. I na suprotnoj, donjoj granici spektra, D38 zadire u područje koje je ranije pokrivao D26 Euro 5 motor radnog obujma 12,4 litre, gdje je nadomjestio njegovu najsnažniju izvedbu od 540 KS. I to više nego dostojno.

Usprkos deficitu od 20 KS, D38 razvija identični okretni moment od 2.500 Nm, ali u širem rasponu broja okretaja. Tako je najveća vrijednost momenta dostupna već od 930 o/min, dok je D26 maksimum postizao na 1.050 okretaja. Ovaj put je na našoj ruti kompozicija sastavljena od testiranog MAN-a TGX 18.520 i poluprikolice Schwarzmüller, zbog vrste balastnog tereta i limitiranih mogućnosti njegovog rasporeda bila nešto laganija nego što je uobičajeno (37.800 kg), pa su odlične performanse motora još više dolazile do izražaja.

MAN se uz nove napredne elektroničke sustave za upravljanje vozilom približio, ali nije posve dostigao vodeću konkurenciju. Naime, MAN nudi inteligentnu Efficient Cruise funkciju kontrole brzine, kakvu je imao i ovaj kamion, baziranu na GPS pozicioniranju i poznavanju topografije terena. Također, nudi i Efficient Roll funkciju slobodnog kotrljanja pomoću inercije i gravitacije, koja je standardno uključena u paket TipMatic 2.

Međutim te funkcije iz nekog razloga nisu povezane i dok je jedna aktivna, isključuje mogućnost aktiviranja one druge. A dotična konkurencija već godinama nudi potpuno funkcionalne, uspješno integrirane funkcije pametnih tempomata i slobodnog kotrljanja, ostvarujući respektabilne rezultate u potrošnji goriva. Kad smo već morali birati, mi smo se ovaj put odlučili za Efficient Cruise.

Inovativni D38

Podsjećamo da je D38 konstruiran ispočetka i nije nasljednik nekog od starijih MAN-ovih  motora. Glavna su mu obilježja common-rail sustav ubrizgavanja s nazivnim tlakom 2.500 bara te dvostupanjsko turbo prednabijanje s međuhlađenjem stlačenog zraka. Blok i glava motora izrađeni su od čeličnog lijeva s listićima grafita (vermikularni lijev, koji je već postao standard u proizvodnji današnjih motora).

Novi je materijal poboljšao mehanička svojstva i prigušenje vibracija te posljedično buku motora. Motor ima novu pumpu goriva, a razvijen je i novi sustav hlađenja glave odozgo prema dolje, čime se značajno smanjuje mogućnost pregrijavanja. Novi zračni kompresor s APM nadzorom i upravljanjem ima veći kapacitet, a isključuje se kad su zalihe komprimiranog zraka dovoljne, čime se također štedi gorivo.

Kako se MAN u Euro 6 izvedbi ponovo u većoj mjeri oslanja na EGR, potrošnja AdBlue aditiva je smanjena i do 65% u odnosu na Euro 5/EEV izvedbe. A to se vidi i kroz svega 3 litre potrošenog aditiva na testu. Više EGR-a u pravilu znači i nešto višu potrošnju goriva, no MAN-ovi inženjeri poručuju da su uspjeli kompenzirati taj utjecaj EGR-a, pa čak i sniziti potrošnju dizela na Euro 6 motorima zahvaljujući čitavom nizu tehničkih unaprjeđenja.

Mi to ovaj put zbog izmjenjene testne rute nismo imali prilike i dokazati pa nam preostaje da im vjerujemo na riječ. Ravna karakteristika okretnog momenta D38 motora vrhunac dostiže već pri niskih 930 o/min i proteže se do 1.350 o/min. Unatoč tome, okretaji se u automatskom režimu rada mjenjača, tijekom vožnje autocestom A1 nisu spuštal ispod 1.000 u minuti. To je u većini slučajeva bila granica kad je mjenjač prebacivao u niži stupanj prijenosa.

A zahvaljujući visokom okretnom momentu i velikom radnom obujmu motora, većinu uspona smo savladali u 12. i eventualno 11. stupnju prijenosa. Motor rado prima gas i na niskim okretajima, uz prigušenu ali moćnu zvučnu kulisu ispod kabine. Međutim, još jedna popratna pojava su vibracije što se prenose na šasiju i obruč upravljača te ih vozač jasno osjeća na rukama, a nestaju popuštanjem gasa ili povećanjem broja okretaja. Vezano uz upravljač, primijetili smo da se prednji kraj s relativno mekanim Michelinovim gumama doimao vrlo "laganim", što se odrazilo na preciznost upravljanja, a naročito na održavanje smjera.

Tako je i vožnja po solidnom kolni ku neprestano zahtjevala lagane korekcije upravljača. Niti njegov obruč nije lako namjestiti u optimalan položaj, a da se pri tome jasno vide svi instrumenti. Skromni monokromatski zaslon instrumentne ploče prikazuje sve bitne informacije o vožnji. Međutim, njegove dimenzije danas nadmašuju i prosječni pametni telefoni, pa će MAN morati što prije poraditi na preglednosti i informativnosti zaslona koji već debelo zaostaje za standardima u ovom segmentu tržišta. Preglednost, ali onu iz vozila, prilično ograničava masivni sklop desnih retrovizora, koji zajedno s A nosačem vjetrobrana vozaču prilično ometa pogled na raskrižjima.

Strategija pametnog tempomata

MAN-ov pametni tempomat koristi GPS pozicioniranje vozila i 3D topografske karte terena na kojem se nalazi vozilo. Slično kao i ostali proizvođači, i MAN predviđa stil vožnje do 3 km unaprijed. Time se ostvaruje kompromis između putne brzine i potrošnje, koju je uporabom ovog sustava moguće smanjiti do značajnih 6%. Pametni tempomat maksimalno će koristiti inerciju vozila, te će prije samog vrha uzbrdice oduzeti gas.

Na raspolaganju su četiri unaprijed zadana raspona putne brzine (+9/-9, -7/+7, -5/+6, -3/+5 km/h u odnosu na zadanu brzinu krstarenja). Prekidač za odabir raspona je postavljen na dosta nespretnoj i nepreglednoj poziciji, među brojnim prekidačima na središnjoj konzoli. Mi smo uz standardnu putnu brzinu od 82 km/h koristili odstupanje -7/+7 km/h, čime smo vjerojatno iritirali ostale vozače kamiona, jer je na usponima TGX dopuštao da brzina padne i do 75 km/h, a jasno je da moćni D38 može i znatno brže.

Ali bi onda na nizbrdici vrlo brzo nadoknadili brzinu i dostigli zadanih 89 km/h. Još jednom hvalimo sjajni Intarder i sustav automatskog održavanja zadane brzine spuštanja, jer ni u jednom trenutku nismo morali intervenirati u njegov rad i eventualno pomagati s radnim kočnicama. Ipak, pametni EfficientCruise je više puta pokazao nesigurnost pri prolasku kroz tunele.

Tu se gubi signal satelita, a po izlasku iz tunela GPS veza se sporo uspostavlja, pa se zna dogoditi da vozilo ponekad nesuvislo doda ili oduzme gas. S obzirom da EfficientCruise nije moguće integrirati s EfficientRoll sustavom, TGX se kotrlja sa zatvorenom transmisijom i oduzetim gasom, dok se motor okreće brzinom koju definira trenutni stupanj prijenosa i naravno, brzina kretanja vozila.

Pri tom se gorivo uopće ne ubrizgava (i ne troši), pa je u pojedinim prometnim situacijama ovakav način rada čak i optimalan. Ipak, u drugima bi optimalno bilo slobodno kotrljanje...

Odličan kočni sustav, neuglađena spojka

Testirano vozilo je bilo opremljeno MAN-ovom poznatom EVB dekompresijskom motornom kočnicom, koja se nadopunjava sa snažnim ZF Intarderom i drži kompoziciju pod apsolutnom kontrolom na dugim spustovima. Intarder treće generacije i motorna kočnica aktiviraju se ručicom uz upravljač koja funkcionira kao tipkalo, pa se svakim pomakom aktivira jedan stupanj usporavanja više.

U prva tri stupnja učinak je vrlo blag, a tek nakon četvrtog povlačenja ručice mjenjač spušta jedan stupanj prijenosa, okretaji motora porastu i osjeti se snažnije usporenje. Pohvale zaslužuje mogućnost postavljanja željene brzine spuštanja putem papučice kočnice. Naime, otpuštanjem papučice kočnice trenutna brzina vozila ostaje memorirana i BrakeMatic kočni sustav je dalje automatski održava na nizbrdici.

Mjenjač i spojka se ponašaju uobičajeno i poznato, pa od njih ne treba očekivati preveliku suptilnost pri kretanju s mjesta. I uz umjereni pritisak na papučicu gasa, pokretanje i prve dvije-tri izmjene teško prolaze bez ljuljanja kabine. Funkcija Idle Speed Driving u pojedinim situacijama pri manevriranju uspješno ublažuje tu pojavu. S druge strane, spojki i mjenjaču se u vožnji nema što zamjeriti, jer su izmjene stupnjeva prijenosa pravovremene te dovoljno brze, precizne i glatke.

Mjenjač TipMatic 2, nakon što je ZF napokon prihvatio i odobrio takvu strategiju, također izmjene između najviša tri stupnja prijenosa obavlja bez razdvajanja spojke. MAN tu funkciju naziva Speed Shifting.

Rezultati u skladu s očekivanjima

Kod eventualne usporedbe potrošnje s ostalim kamionima koje smo već testirali, ili ćemo ih testirati na ovoj ruti, pozornost treba usmjeriti na masu kompozicije, koja je ovaj put bila preko dvije tone niža od maksimalno dopuštenih 40 tona. S druge strane, koristili smo standardnu poluprikolicu bez "aero paketa", a niti ušminkana XLX kabina s “light-barovima”, dodatnim reflektorima i kromiranim zračnim trubama ne doprinosi ekonomičnosti potrošnje goriva.

Vremenski i prometni uvjeti bili su odlični, osim jednog kraćeg zaustavljanja na povratku u tunelu Brinje, radi prometne nezgode, i usporenja na 60 km/h zbog radova, na jednoj dionici između čvorova Žuta Lokva i Bosiljevo 2. Stoga možemo biti zadovoljni odnosom ostvarene prosječne potrošnje goriva na čitavoj testnoj ruti od 28,84 l/ 100km i prosječne putne brzine od 79,9 km/h. Kao i reakcijama zainteresirane javnosti na samu pojavu ove atraktivne kompozicije na cesti.

Načelno, TGX dobro nosi svoje godine, ali s vremenom su mnogi detalji već postali zreli za dorađivanje i poboljšavanje, jer tehnološki napredak u ovoj industriji neprestano podiže letvicu sve više i više. MAN prijelaz na Euro 6 normu nije iskoristio za ozbiljniji redizajn TGX-a, a nemamo nikakvih konkretnih saznanja ni o tome spremaju li se u Münchenu kakvi značajniji noviteti u skorije vrijeme.

Tek se mogu čuti nagađanja kako će uskoro uz D38 motore serijski dolaziti novi TraXon mjenjači iz ZF-a, a već se neko vrijeme priča i o intenziviranju suradnje s drugim uglednim proizvođačem kamiona iz VW grupacije, i to upravo na području mjenjača.

MAN TGX 18.520 4x2 BLS EURO 6
MOTORVodom hlađeni R6  motor s dvostupanjskim turbokompresorom i dvostrukim intercoolerom, bregasta osovina u glavi s četiri ventila po cilindru, dvostupanjski hlađeni EGR, SCR + DPF, Euro 6 norma
TipMAN D3876LF02
Obujam15.200 ccm
Provrt x hod138x170 mm
Stupanj kompresije18,0:1
UbrizgavanjeCommon-rail (2.500 bara)
Najveća snaga382 kW (520 KS)
Pri1.600-1.800 o/min
Najveći okretni moment2.500 Nm
Pri930-1.350 o/min
PRIJENOS SNAGE 
Spojka Automatizirana, suha spojka MFZ 430 s jednom lamelom
Mjenjač ZF 12 AS 2541 DD MAN TipMatic sa ZF-Intarderom
Stupnjevi prijenosa za kretanje naprijed 15,86 / 12,33 / 9,57 / 7,44 / 5,87 / 4,57 / 3,47 / 2,70 / 2,10 / 1,63 / 1,29 / 1,00
Stupnjevi prijenosa za kretanje unatrag14,68 / 11,38
Prijenosni omjer diferencijala i=2,71
OSOVINE I OVJES 
Prednji krajKoljenasta prednja osovina VOK-09, parabolične lisnate opruge (2 lista), stabilizator, teleskopski amortizeri, nosivost 7,5 t
Stražnji krajHipoidna pogonska osovina HY-1350, jednostruka redukcija, električki upravljani zračni ovjes s četiri jastuka, stabilizatorska spona u 4 točke, dopušteno opterećenje stražnje osovine 11,5 t
PneumaticiSprijeda i straga Michelin 315/70R22.5
Naplatci9,00x 22,5 laki naplatci
UPRAVLJAČKI SUSTAV 
TipZF 8098 Servocom
Prijenosni omjer17-20,0:1
KOČIONI SUSTAV 
Radne kočniceDvokružni sustav na stlačeni zrak s disk kočnicama na svim kotačima, EBS elektronička raspodjela sila kočenja, ABS i ASR regulacija, grijani isušivač zraka, parkirna kočnica djeluje na stražnje kotače; MAN BrakeMatic sustav automatskog održavanja zadane brzine
Motorna kočnicaEVB, 340 kW pri 2.400 o/min
UsporivačZF Intarder, 600 kW, 4.000 Nm
ELEKTRIČNI SUSTAV 
Akumulatori2x 12V 225Ah
Altenator120 A
OsvjetljenjeXenon
DIMENZIJE I MASE 
Međuos. razmak3.600 mm
D x Š x V5.875 x 2.472 x 3.895 mm
Masa praznog vozila8.238 kg
KABINAXLX povišena kabina, dužina 2.280 mm, širina 2.440 mm, visina  bez krovnog spojlera 3.546 mm, ovjes sa zračnim jastucima u 4 točke, vozačko i suvozačko sjedalo sa zračnim ogibljenjem, integrirani nasloni za glavu i sigurnosni pojasevi u 3 točke, visina kabine od tunela motora do krova 1.820 mm, visina od poda kabine do krova 1.940 mm, donji ležaj 2.200x790 mm, gornji ležaj 2.125x700 mm
OPREMAAutomatski klima uređaj, putno računalo / dijagnostički sustav, MAN EfficientCruise, tempomat s regulacijom razmaka, ESP sustav, električno namještanje i grijanje vanjskih retrovizora, električni podizači stakla, multifunkcionalni upravljač podesiv po visini i nagibu, CD audio uređaj, hladnjak za hranu i piće, prednja svjetla za maglu, vanjski štitnik od sunca, centralno daljinsko zaključavanje, vjetrobransko staklo zatamnjeno, EU-Prednji retrovizor, osvjetljenje stepenica za vozača i suvozača, aero-paket, bočna oplata u boji kabine

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Ford Trucks F-Max stigao u Hrvatsku

Najveća novost na području kamiona u prošloj godini, Ford Trucks F-Max koji je osvojio i titulu "International Trucks of the Year 2019",...

K&B HR
Novosti
Novosti BYD 30 električnih autobusa za aerodrom u Bruxellesu

Kineska tvrtka BYD, koja je najveći svjetski proizvođač električnih autobusa, isporučit će aerodromu u Bruxellesu 30 električnih...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania C-me vest Pametni prsluk za veću sigurnost

Scania je u suradnji sa švedskim start-upima Light Flex i Imagimob razvila prsluk koji, osim što lijepo izgleda, podiže sigurnost...

K&B HR
Testovi
Testovi Freightliner Cascadia Inteligentni gutač kilometara

Okolicom Las Vegasa provozali smo novu Cascadiu. Petnaest litarski motor i automatizirani Daimlerov mjenjač, uz puno sigurnosnih sustava...

K&B HR
Novosti
Novosti Volvo Buses Prvi električni autobus u Irskoj bit će Volvo

Volvo će isporučiti potpuno električni autobus 7900E hotelu Crowne Plaza Dublin Airport, a prvi potpuno električni autobus u Irskoj...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Volvo Trucks 20 Volvo FH LNG za REAX

Logistička tvrtka REAX je preuzela prvih sedam od ukupno 20 Volvo LNG modela, a ovo je prva veća flota LNG kamiona u Njemačkoj.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen gospodarska vozila 10 milijuna vozila iz Hannovera

Točno 63 godine nakon početka proizvodnje u tvornici Hannover-Stöcken s proizvodnih traka je sišlo 10 milijunto vozilo. Radi se o...

K&B HR
Novosti
Novosti MAN TGS 50.500 10x8 WS 100. MAN peteroosovinac za Nizozemsku

Nizozemska tvrtka Westdijk Transport iz grada Alphen aan de Rijn preuzela je prvi od dva MAN peteroosovinca, a ovo je ujedno i 100. ovakav...