Veća sigurnost uz veću cijenu
Veća sigurnost uz veću cijenu
  02.12.2015  |  13:50
Vrijeme čitanja: 4 min
Kamioni i autobusi registrirani nakon 1. studenog ove godine moraju imati ugrađene AEBS i LDWS sustave, odnosno rješenja koja će spriječiti nalijetanje na druga vozila te napuštanje vozne trake.

Bio je 28. srpanj 2006. godine na autocesti A1 neposredno prije južnog ulaza u tunel Sveti Rok. Zbog gustog prometa koji se preusmjeravao u jednu voznu traku (u to vrijeme je postojala samo jedna tunelska cijev) formirala se dugačka kolona, koja se protegnula sve do tunela Ledenik.

U 12 sati i 30 minuta strašan tresak i lom! Na zaustavljena vozila koja su čekala u koloni u tunelu, punom brzinom naletio je tegljač s poluprikolicom. Vozač kamiona (kako je istraga pokazala) iz nekog razloga nije na vrijeme vidio kolonu i gotovo da uopće nije kočio.

Prvo vozilo je gotovo nestalo u naletu teškog kamiona i potpuno je uništeno, još nekoliko vozila je oštećeno, a posljedice strašne. Četiri osobe su na mjestu poginule, a više osoba teško ozlijeđeno.

Zakon uvjetuje povećanje sigurnosti

Ovo je bila jedna od najtežih nesreća na našim prometnicama za koju je direktni krivac bio vozač kamiona. Da se ista situacija zbila desetak godina kasnije, nesreća se najvjerojatnije ne bi uopće dogodila!

Pitate se zašto? Zato jer bi je spriječio AEBS, odnosno Advanced Emergency Braking System što bi u na hrvatskom značilo napredni sustav za kočenje u opasnim situacijama. Naravno, kad bi takav sustav bio ugrađen u kamionu, a od 1. studenog ove godine svi novi kamioni morat će ga po zakonu imati.

Naime EU uredba 661/2009 nalaže da sva nova vozila* M2, M3, N2 i N3 kategorije  koja se registriraju u članicama EU nakon 1. studenog ove godine (novi tipovi vozila već od prošle godine) moraju imati ugrađen AEBS i LDWS (Lane Departure Warning System) odnosno sustav upozorenja pri napuštanju vozne trake.

Ova uredba ima za cilj spriječiti, ili barem smanjiti statistički najčešće nesreće u kojima sudjeluju kamioni, odnosno gospodarska vozila. Naime, 39 posto svih nesreća u kojima sudjeluju kamioni odnosi se na izlijetanje s ceste, najčešće zbog umora vozača ili neprilagođene brzine. Sljedećih 33 posto nesreća odnosi se na nalijetanje odostraga na druga vozila, dok na sve ostale nesreće otpada 28 posto.

Ono što je posebno važno istaknuti jest činjenica da prilikom nalijetanja kamiona na druga vozila ili prepreke u gotovo 40 posto slučajeva uopće nije bilo kočenja, a u 20 posto slučajeva poduzeto je tek djelomično kočenje.

Kao što je pokazao tragični primjer nesreće iz tunela Ledenik, nalijetanje kamiona na druga vozila redovito ima teške posljedice, budući da se u sudaru poništava golema količina gibanja kamiona (količina gibanja je umnožak mase i brzine tijela koje se giba), što ima razorne posljedice na objekt(e) u koje kamion udari.

Kako radi AEBS sustav?

AEBS , odnosno sustav za sprječavanje naleta na druga vozila uz pomoć radara i kamere neprestano nadzire prostor ispred vozila i podatke o eventualnim pokretnim ili stacionarnim objektima šalje u upravljački centar vozila. Kombiniranjem informacije iz radara i kamare sustav "prepoznaje" različite vrste objekata i neće reagirati na npr. velike prometne znakove ili portale tunela kao na potencijalnu prepreku.

Upravljački sustav na osnovu brzine kamiona, udaljenosti od drugog vozila (objekta) te njegove brzine procjenjuje kolika je opasnost od sudara. Ukoliko se razmak između kamiona i vozila ispred počne prebrzo smanjivati - primjerice, ako vozilo ispred počne kočiti, a vozač ne reagira smanjivanjem brzine kretanja, sustav će ga najprije zvučno i vizualno upozoriti na opasnost od naleta.

Ako vozač i dalje ne reagira, AEBS sustav će samostalno započeti kočenje i pokušati će zaustaviti kamion. Čak i da ne uspije u potpunosti zakočiti i izbjeći sudar, odnosno nalet na prepreku, brzina udarca će se smanjiti, a s njom i posljedice sudara.

Budući da sustav ne smije onemogućiti vozača u pokušaju da izbjegne sudar, AEBS najprije upozorava vozača i tek kad vozilo prođe tzv. LPS točku (Last Point to Steer, odnosno zadnju mogućnost da manevrom upravljača izbjegne sudar) sustav aktivira kočenje punom snagom (usporenje od cca 6 m/s2).

Dvije faze implementacije

Uredba Europske komisije 347/2012 propisuje dvije razine implementacije ovog sustava, prva faza je 1. studenog ove godine, a druga godinu dana kasnije. U tablici su navedene minimalne vrijednosti koje AEBS sustavi moraju zadovoljiti da i se mogli homologirati. Radi se o minimalnim vrijednosti i većina proizvođača ističe kako sustavi koji se sada ugrađuju već zadovoljavaju 2. razinu koje na snagu stupa 2016. godine.

Prvo zvučno ili vizualno upozorenje mora se aktivirati najkasnije 1,4 sekundu prije početka faze kočenja, a ako nema reakcije najkasnije 0,8 sekundi prije početka kočenja moraju se oglasiti dva upozorenja nakon čega nastupa kočenje. Prilikom kočenja brzina vozila se mora smanjiti za barem 10 km/h odnosno kočenje mora spriječiti nalet na objekt koji se kreće ako je njegova brzina 30 km/h i veća.

Zahtjevi druge faze propisuju smanjenje brzine od najmanje 20 km/h prije udarca u nepokretni objekt odnosno sprječavanje naleta na vozilo koje kreće brzinom od 10 km/h i više.

1. homolagacijska razina: Zahtjevi za ispitivanje upozoravanja i   aktivacije - 1. 11. 2015.

Kategorija vozila

Nepokretni objekt

Pokretni objekti

Broj i vrijeme upozorenja

Smanjenje brzine vozila

Broj i vrijeme upozorenja

Smanjenje brzine vozila

Brzina objekta

Najmanje 1

Najmanje 2

Najmanje 1

Najmanje 2

M3, N3 i N2   > 8 t*

1,4 s   prije početka kočenja

0,8 s   prije početka kočenja

Najmanje   10 km/h

1,4 s   prije početka kočenja

0,8 s   prije početka kočenja

Vozilo se   ne sudara s pokretnom metom

32 ± 2   km/h

 

2. homologacijska razina: Zahtjevi za   ispitivanje upozoravanja i aktivacije - 1. 11. 2016.
Kategorija vozilaNepokretni objektPokretni   objekt
Broj i vrijeme upozorenjaSmanjenje   brzine vozilaBroj i vrijeme   upozorenjaSmanjenje   brzine vozilaBrzina objekta
Najmanje 1 Najmanje 2Najmanje 1Najmanje 2
M3, N3 i N2   > 8 t*1,4 s   prije početka kočenja0,8 s   prije početka kočenja Najmanje   20 km/h1,4 s   prije početka kočenja0,8 s   prije početka kočenjaVozilo se   ne sudara s pokretnom metom12 ± 2   km/h

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Scania 14.000 km kroz Južnu Ameriku

U sklopu lansiranja nove generacije u Južnoj Americi, Scania je s dva S 500 kamiona prevalila 14.000 km od juga Brazila do Perua.

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ford je najprodavanija marka gospodarskih vozila u Europi

S isporučenih 380.900 lakih gospodarskih vozila u Europi, Ford je ostvario najbolji rezultat u prodaji u posljednjih 25 godina te je...

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 540 XF-ova za Hegelmann

Njemačka prijevoznička tvrtka Hegelmann Transporte Group će tijekom ove i sljedeće godine preuzeti 540 DAF XF tegljača.

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Na Dakaru ništa novo

Jedan od najtežih Dakara posljednjih godina još jednom je završio pobjedom Kamaza, trećom u nizu te ukupno 16., a ovo je bila i...

K&B HR
Novosti
Novosti Hella MAN TGX kao Hella show truck

Hella je predstavila novi show truck za ovogodišnju sezonu, a radi se MAN TGX-u u karakterističnoj žutoj Hella boji, koji je opremljen...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco 30 Stralisa NP za Jost Group

Jost Group je preuzeo 30 Stralisa NP što je još prvi korak u konverziji 35% flote na LNG do 2020.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen i Ford Partnerstvo Volkswagena i Forda

Dva proizvođača su najavili suradnju na globalnoj razini na području lakih gospodarskih vozila pri čemu neće biti uzajamnog...

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Karginov diskvalificiran, Iveco osvojio etape

Peta i šesta dionica donijele su dosta uzbuđenja, ali i problema pri čemu je najgore prošao Andrej Karginov koji je diskvalificiran...