Laboratorij ušteda
Laboratorij ušteda
  05.09.2015  |  16:12
Vrijeme čitanja: 3 min
Renault Trucks je granice mogućnosti uštede pomaknuo za još jedan korak koristeći prije svega mogućnosti dodatne proizvodnje električne energije.

Budući da troškovi goriva čine preko 30 posto troškova eksploatacije vozila (uz očekivani daljnji rast cijena energenata), iznalaženje novih načina za daljnjim uštedama goriva u središtu je svih aktivnosti proizvođača vozila. No, budući da su moderna vozila dosegla vrlo visoku razinu razvoja, prostor za uštede je sve manji te je rješenja potrebno potražiti i u svim do sada neistraženim područjima na vučnom i priključnom vozilu.

Renault Trucks je prije nekoliko godina predstavio studiju Optifuel Lab baziranu na modelu Premium, koja je demonstrirala određene načine smanjenja potrošnje goriva. Najnovija studija Optifuel Lab 2 nastavlja tehnološki razvoj u tom smjeru na nedavno predstavljenom T modelu.

Prostor za uštede?

Kako se iskoristivost dizelskog motora koji pokreće vozilo približila svom termodinamičkom maksimumu, značajnije uštede usavršavanjem motora teško se mogu postići. Imajući tu činjenicu na umu, Renaultovi inženjeri su išli drugom logikom. Pokušali su motor u potpunosti osloboditi od zadaće pogona pomoćnih uređaja (klima uređaj, kompresor, alternator, uljna pumpa, servo pumpa upravljača, i sl.).

Ovi uređaji troše dosta energije (samo kompresor klima uređaja "vuče" nekoliko kilowata), a zbog sve veće broja potrošača u kabini i potrebe za strujom su sve veće, pa i alternator mora proizvoditi puno struje. No, odvajanjem pogona navedenih uređaja od motora ostaje pitanje kako riješiti njihov pogon? Optifuel Lab 2 taj problem pokušava riješiti sa strujom pri čemu, naravno, treba značajne količine struje koja se onda mora dobiti iz drugih izvora. Ostaje pitanje kojih?

Rankinov ciklus

Jedan od načina je dodatno iskorištenje energije ispušnih plinova. Najveći dio kinetičke energije iskorištava se u turbini, ali plinovi nakon izlaska iz turbine još uvijek imaju relativno visoku temperaturu odnosno značajnu količinu toplinske energije. U ovom slučaju je primijenjen tzv. Rankinov ciklus što je malo drugačiji naziv za parni stroj.

Ispušni plinovi ulaze u izmjenjivač topline zagrijavaju radni fluid koji isparava nakon čega para pokreće turbinu koja je spojena na generator koji proizvodi struju. Izlaskom iz turbine para se u kondenzatoru ponovno pretvara u tekućinu, iznova se zagrijava i tako u krug.

Dodatni izvor električne energije su solarni paneli na krovu prikolice i kabine. Radi se o ukupno 48 panela ukupne površine od 40 m2 koji daju 30% više energije od klasičnih panela. Osim smanjenja potrošnje kroz električni pogon pomoćnih uređaja, Optifuel Lab 2 nastoji maksimalno smanjiti i otpore vožnje kako bi se i u tom području postigle dodatne uštede. Budući da otpor zraka ima presudan utjecaj na potrošnju, njegovo smanjenje je izvedeno posebnim oblikom prikolice koja je povišena na prednjem dijelu ima oblik kapljice. također na stražnjem dijelu prikolice su izvedeni deflektori i difuzori kako bi se smanjilo vrtloženje iza prikolice, odnosno smanjili otpori.

U istom cilju je izveden i pokretni spojler iznad kabine koji se savršeno spaja s gornjim dijelom prikolice i optimira strujanje zraka. Kad vozilo stoji spojler se odmiče od kabine kako bi poboljšao izolaciju odnosno smanjio zagrijavanje kabine, a samim tim i potrebe za hlađenjem. Još jedan pokretni spojler ugrađen je ispod hladnjaka s ulogom skretanja zraka oko kamiona umjesto da prolazi ispod vozila. Budući da je jako blizu podloge spojler se automatski uvlači pri brzinama ispod 50 km/h kako se ne bi oštetio pri manevriranju kada ionako nema nikakvu ulogu. Dodatne uštede na smanjenju otpora zraka izveden su ugradnjom kamera umjesto retrovizora, a njihova slika se projicira na ekrane u kabini.

Mehanički otpori

Štedjelo se smanjivanjem unutarnjih mehaničkih otpora. Tako se količina ulja u diferencijalu mijenja ovisno o uvjetima rada i kad diferencijal radi u lakšim uvjetima količina ulja se smanjuje i preljeva u poseban spremnik, a samim tim se smanjuju otpori uslijed zapljuskivanja ulja.

Optifuel Lab 2 je opremljen i posebnim prototipnim gumama koje je za Renault Trucks razvio Michelin i koje također imaju smanjene otpore kotrljanja te u konačnici štede poneki decilitar goriva.

Budući da sva tehnologija i ne vrijedi previše ako vozač ne vozi kako treba, Renault je ugradio i prediktivni tempomat koji uz pomoć GPS pozicioniranja i 3D karata određuje optimalnu brzinu vozila kako bi se optimalno iskoristila kinetička energija vozila. O sličnim rješenjima smo već pisali u više navrata i koji se već nude u serijskim modelima nekih proizvođača.

Renault Trucks Optifuel Lab 2 još je jedan dokaz kako se više ne mogu postići revolucionarna smanjenja potrošnje goriva već su mogući tek manji pomaci koji su rezultat kombiniranja ušteda u gotovo svim segmentima vozila.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Renault EZ-FLEX Rješenje za gradsku dostavu

Renault EZ-FLEX je pokusno električno i povezano lako gospodarsko vozilo koje se odlikuje kompaktnošću i okretnošću. Osmišljen je za...

K&B HR
Novosti
Novosti Toyota Toyota PROACE CITY

Toyota je objavila prve fotografije modela PROACE CITY koji će službenu premijeru imati za dva tjedna na salonu u Birminghamu. Model je...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania Driver Competitions Najbolji vozači iz regije idu po Scaniju od 100.000 eura

Scania Hrvatska je 13. i 14. travnja bila domaćin prvog Scanijinog regionalnog natjecanja za vozače kamiona iz Hrvatske, Slovenije,...

K&B HR
Novosti
Novosti Tokić d.o.o. Tokić DistriKat obogaćen Topmotive Truck opcijom

Usluga servisiranja gospodarskih vozila, osobito teških kamiona i autobusa, nikad nije bila tako jednostavna kao u Tokić DistriKat web...

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN Dva Lion's Coacha za Delminium travel

Dva nova od ukupno četiri MAN Lion's Coach isporučena su solinskoj tvrtki Delminium travel.

K&B HR
Novosti
Novosti Mercedes-Benz Sprinter City 75 je Minibus of the Year 2019

Članovi "International Bus of the Year" žirija među kojima je i predstavnik našeg magazina su na Minibus Euro Testu u Madridu su...

K&B HR
Novosti
Novosti Propisi Ministarstvo će povući Pravilnik o ograničavanju uporabe javnih cesta?

Prema neslužbenim informacijama koje je svojim članovima poslala Hrvatska udruga poslodavaca, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture...

K&B HR
Novosti
Novosti Propisi Usvojen prijedlog "Paketa o mobilnosti"

Nakon dugog vremena usuglašavanja, kad je već izgledalo da se za vrijeme ovog saziva neće ništa dogoditi, Europski parlament je usvojio...