Tehnologija u korak s vremenom
Tehnologija u korak s vremenom
  04.09.2015  |  17:50
Vrijeme čitanja: 3 min
Novim tehničkim unaprjeđenjima motora i primjenom suvremenih tehnologija za upravljanje pogonskom grupom, pomoću funkcija Eco mode, Eco Roll i PCC, DAF nastoji smanjiti potrošnju goriva za dodatnih 4-5%.

Kao i svake godine, DAF Roadshow je početkom proljeća ponovo stigao u Hrvatsku. Iako smo aktualne Euro 6 modele već prilično dobro upoznali od njihovih premijernih predstavljanja 2012. na IAA salonu u Hannoveru (XF) te 2013. na salonu u Birminghamu (CF i LF), čuli smo da inženjeri u Eindhovenu nisu dugo odmarali na lovorikama svog uspjeha, već su kupcima za 2015. pripremili čitav set noviteta usmjerenih na daljnje povećanje učinkovitosti eksploatacije i sigurnosti prometa.

Riječ je o tehničkim unaprjeđenjima skrivenima ispod površine i suvremenim tehnologijama u službi još veće ekonomičnosti, a time i DAF-ove konkurentnosti na nemilosrdnom tržištu. No, k tome, sve je stiglo lijepo zapakirano u atraktivnom narančastom XF 510 FT tegljaču sa Super Space kabinom luksuzno opremljenog interijera. Ističu se prije svega kožom presvučena sjedala, obruč upravljača i obloge vrata. Kožne presvlake bakrenaste boje dobro se slažu s "Rustica" dekorativnim oblogama kokpita. Bogata oprema obuhvaća radio s navigacijom, telefon, najluksuznija sjedala u ponudi i ostale detalje koji se podrazumijevaju, poput klimatizacije, hladnjaka za hranu i napitke, neovisno grijanje, itd.

Optimizacija MX motora

Iako smo isprobali najsnažniji XF 510, treba napomenuti da su manje, ali značajne promjene doživjela oba MX motora, poput unaprijeđenog  protoka ulja (radi boljeg podmazivanja i manjih gubitaka), ili modifikacije procesa višestupanjskog ubrizgavanja goriva. Manji 10,8-litarski MX-11 motor dobio je i novooblikovani prostor za izgaranje, a veći 12,9-litarski MX-13 je dobio novi turbopunjač i bregasto vratilo, radi boljeg upravljanja ventilima i efikasnijeg protoka zraka u cilindre. Uz smanjenje unutarnjih otpora i gubitaka snage uslijed trenja, vrlo efikasnu dvostupanjsku pumpu za rashladnu tekućinu i optimizaciju upravljačkog softvera, ekonomičnost ova dva PACCAR motora unaprjeđena je otprilike za još 2%.

A modifikacije na ubrizgavanju goriva su rezultirale još uglađenijim i tišim radom motora. Na MX-13 motoru novost je i trostupanjska MX motorna kočnica s 20% snažnijim učinkom. Sad razvija maksimalnih 360 kW pri 2.000 o/min, a njome se upravlja uobičajenom ručicom s desne strane stupa upravljača. U mnogim slučajevima, ovisno o uvjetima eksploatacije, nova motorna kočnica može poslužiti kao alternativa skupljem Intarderu, uz dodatnu uštedu na masi. Samo treba malo prilagoditi stil vožnje i početi usporavati nešto ranije, npr. pred semaforima, kružnim tokovima, rampama i sl.

Eco Mode i Eco Roll

Eco Mode je nova standardna funkcija na svim CF i XF modelima pokretanim MX motorima, koja u svim stupnjevima prijenosa osim najvišeg 12., reducira okretni moment motora za 10%. DAF-ovi stručnjaci procjenjuju da to može donijeti još 1% uštede na gorivu, jer u većini svakodnevnih prometnih situacija nije potrebno maksimalno ubrzanje vozila. Možemo potvrditi da se u normalnoj vožnji to praktički i ne osjeća. Ako vozaču ipak zatrebaju maksimalne performanse, dovoljno je smo pritisnuti gumb na vrhu desne ručice uz upravljač, isti onaj kojim se inače odabire automatski ili manualni način rada AS Tronic mjenjača.

U najvišem 12. stupnju redukcije momenta naravno nema, kako bi se izbjegle nepotrebne promjene u niži stupanj prijenosa. DAF je bio prvi korisnik ZF mjenjača koji je uveo funkciju kontroliranog slobodnog kotrljanja u prikladnim situacijama. Odvajanjem transmisije od motora na blagim nizbrdicama, eliminira se utjecaj unutarnjih otpora u motoru i vozilo se prepušta gravitaciji i inerciji da odrade koristan posao. Eco Roll funkcija kod DAF-a vezana je isključivo uz vožnju na tempomatu, a mi smatramo da bi bila korisna i u mnogim situacijama na magistralnim i lokalnim cestama, gdje bi se mogla aktivirati nakon otpuštanja papučice gasa.

Prediktivni tempomat i prediktivna izmjena stupnjeva prijenosa

Iza ove dvije povezane funkcije krije se napredna tehnologija bazirana na GPS pozicioniranju vozila i poznavanju topografije terena u duljini 1-2 kilometra ispred vozila. Sustav funkcionira slično kao i ostala takva rješenja na tržištu, ali uz određene specifičnosti. Cilj je što dulje ostati u najvišem stupnju prijenosa, i ako je ikako moguće, izbjeći izmjenu u niži stupanj.

Kamion unutar određenih okvira sam korigira brzinu vožnje i strategiju izmjene stupnjeva, oduzimajući gas na vrijeme ako se približava nizbrdica ili kratkotrajnim ubrzavanjem na nizbrdici preko zadane vrijednosti brzine, ako se iza nje približava novi uspon. S obzirom da prediktivni tempomat ne funkcionira po nekom jednostavnom i strogo definiranom obrascu, već procesuira gomilu parametara, teško je ocijeniti pojedine njegove odluke.

Primjerice, je li na nekoj blagoj nizbrdici opravdano isključio Eco Roll funkciju ili bi bilo bolje da je dopustio dulje slobodno kotrljanje. Pogotovo stoga, jer vozačeva percepcija topografije terena često zna biti pogrešna.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Scania 14.000 km kroz Južnu Ameriku

U sklopu lansiranja nove generacije u Južnoj Americi, Scania je s dva S 500 kamiona prevalila 14.000 km od juga Brazila do Perua.

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ford je najprodavanija marka gospodarskih vozila u Europi

S isporučenih 380.900 lakih gospodarskih vozila u Europi, Ford je ostvario najbolji rezultat u prodaji u posljednjih 25 godina te je...

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 540 XF-ova za Hegelmann

Njemačka prijevoznička tvrtka Hegelmann Transporte Group će tijekom ove i sljedeće godine preuzeti 540 DAF XF tegljača.

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Na Dakaru ništa novo

Jedan od najtežih Dakara posljednjih godina još jednom je završio pobjedom Kamaza, trećom u nizu te ukupno 16., a ovo je bila i...

K&B HR
Novosti
Novosti Hella MAN TGX kao Hella show truck

Hella je predstavila novi show truck za ovogodišnju sezonu, a radi se MAN TGX-u u karakterističnoj žutoj Hella boji, koji je opremljen...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco 30 Stralisa NP za Jost Group

Jost Group je preuzeo 30 Stralisa NP što je još prvi korak u konverziji 35% flote na LNG do 2020.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen i Ford Partnerstvo Volkswagena i Forda

Dva proizvođača su najavili suradnju na globalnoj razini na području lakih gospodarskih vozila pri čemu neće biti uzajamnog...

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Karginov diskvalificiran, Iveco osvojio etape

Peta i šesta dionica donijele su dosta uzbuđenja, ali i problema pri čemu je najgore prošao Andrej Karginov koji je diskvalificiran...