Izraziti dugoprugaš i dostojan nasljednik Magnuma
Izraziti dugoprugaš i dostojan nasljednik Magnuma
  25.02.2019  |  09:54
Vrijeme čitanja: 8 min
Nakon Renault Trucksovog top modela T520 s Maxispace kabinom, s kojim smo se družili prošle godine, na test nam je stigao praktički jednaki kamion, ali s konvencionalno opremljenom T High kabinom i motorom od 480 KS.

Nakon što smo prošle godine testirali Renault Trucksov top model, ili francuski "admiralski brod" kako smo ga tada prozvali, s najsnažnijim 13-litarskim motorom od 520 KS i T High kabinom u Maxispace izvedbi, posebno prilagođenoj boravku jednog vozača na dugim putovanjima, dobili smo priliku isprobati i njegovog za nijansu skromnijeg bliskog rođaka. Ovaj kadmij žuti T480 HIGH ima jednaku kabinu, ali opremljenu na konvencionalan način i motor istog obujma, ali za stupanj slabiji. To prilikom nabave vozila podrazumijeva nižu početnu investiciju, ali uopće ne znači da ovakva konfiguracija nije dostojna dugih krstarenja s kraja na kraj europskog kontinenta, pa čak i za interkontinentalni promet. No, je li slabiji motor i u eksploataciji ekonomičniji, pokazat će se na kraju testa.

Originalna ergonomija

Krenimo od impozantne kabine. Radno mjesto u T High kabini krije nekoliko originalnih Renault Trucks rješenja. I kad kažemo da ih krije, mislimo doslovno. Na obruču upravljača promjera 460 mm, koji ugodno leži u rukama, jasno su vidljive tipke za upravljanje tempomatom, telefonom i putnim računalom. Međutim, na svakoj prečki s donje strane smještene su dodatne komande. S lijeve strane je +/- tipka za odabir i podešavanje željene brzine na tempomatu, a desno je okretni kotačić za navigaciju kroz menije putnog računala, čijim se pritiskom potvrđuje odabrani prikaz ili postavka. Iza obruča upravljača s desne strane također je potpuno sakrivena ručica automatiziranog Optidriver mjenjača. Kao i komande za upravljanje radio uređajem. Jesu li to veliki propusti s ergonomskog aspekta? Možda tako i djeluje nekome tko prvi put sjedne u T seriju, jer mora zaviriti iza obruča upravljača da bi uopće pronašao i aktivirao mjenjač odgovarajućim prstenom na ručici, odnosno, da bi odabrao smjer kretanja. Međutim, kad se jednom navikne na položaj tih skrivenih tipki, kotačića i ručica, vozač će ih s lakoćom i nepogrešivo koristiti u vožnji. Mi smo se brzo navikli i prihvatili logiku Renaultovih dizajnera. Sviđa nam se i način rukovanja tempomatom, putem okretnog prekidača na središnjoj konzoli, kojim se bira način rada – obični ili adaptivni tempomat, odnosno limitator brzine. Nakon odabira načina rada, spomenutom +/- tipkom s donje strane obruča upravljača se zada željena brzina, a tipkama S1 i S2 s gornje strane obruča upravljača se mogu memorirati dvije postavke brzine. Što je zgodno u vožnji državnim i lokalnim cestama gdje se izmjenjuju naselja i otvorene dionice s različitim ograničenjima brzine.

Prostor za odmor i relaksaciju

T High kabina nudi ležaje prosječne širine – gornji ima 690 mm po čitavoj svojoj duljini, a donji je sužen iza vozačevog sjedala, kako bi se povećale mogućnosti njegovog podešavanja. U tom je dijelu širok tek 550 mm, dok je ostatak širok 670 mm. Međutim, ovdje smo imali opcionalni Extensia Ultimate donji ležaj koji se može razvući za 120 mm, pa mu se širina tako poveća na 790 mm, odnosno 670 mm iza vozačevog sjedala. Ispunjen pjenom visoke gustoće, vozaču pruža udoban smještaj tijekom odmora.

Ovdje se može naći još jedno originalno francusko rješenje - tako jednostavno, a tako efikasno i udobno! Riječ je o fleksibilnoj prostirki koja vozaču služi kao naslon za leđa dok se odmara u poluležećem položaju, iz kojega se dobro vidi veliki LCD televizor smješten pod stropom na lijevom boku kabine. No, tko više voli čvrsti naslon za leđa može se udobno zavaliti u okretno suvozačevo sjedalo koje se zakreće za 120 stupnjeva oko vertikalne osi. Pri ruci će mu biti i osvježenje iz pretinaca na isturenoj središnjoj konzoli, od kojih je gornji klimatiziran. Čaša ili šalica mogu se odložiti u prikladnu ladicu sa stalkom koja je smještena ispod komandi klimatizacijskog sustava. Jedina zamjerka se odnosi na činjenicu da okrenuto sjedalo ometa otvaranje velike ladice s hladnjakom.

Za ugodnu temperaturu u kabini brinu se, ovisno o godišnjem dobu i zemljopisnoj lokaciji, neovisni grijač zrak-zrak snage 4 kW ili stacionarna klimatizacija Dometic CoolAir SP 950, rashladnog kapaciteta 850W, s kompresorom na stražnjoj stijeni kabine i isparivačem na mjestu krovnog prozora. Dodatna toplinska izolacija kabine, uključujući i izolirane zavjese, doprinosi održavanju željene temperature i očuvanju energije.

Ugodna rasvjeta kabine osigurana je brojnim direktnim i indirektnim LED rasvjetnim tijelima, a intenzitet i boja se mogu okretnim prekidačem i odgovarajućim tipkama na središnjoj konzoli prilagoditi trenutnim aktivnostima vozača (čitanje, odmor, noćna vožnja,...).

Utjecaj Optivisiona

Kao što danas dolikuje svakom ozbiljnom dugoprugašu, i ovaj T480 je opremljen prediktivnim tempomatom kojeg Renault Trucks naziva Optivision. Sustav funkcionira na osnovi GPS pozicioniranja vozila i dostupnih topografskih podataka iz "oblaka" (Cloud tehnologija), koje je prethodno "snimio" neki drugi kamion opremljen ovim sustavom. Iz tog opisa je jasno da se radi o francuskoj varijanti već odavno poznatog I-See rješenja iz Volvo Trucksa. Pozitivno je što zajedničku bazu podataka pune i ažuriraju kamioni jedne i druge marke. I obrnuto, podatke iz te baze može koristiti svaki Volvo s I-See sustavom, kao i svaki Renault s Optivision sustavom, bez obzira koja je marka prethodno "snimila" rutu. To sve lijepo zvuči u teoriji, ali s druge strane, upitna je učinkovitost u praksi. Zašto bi inače Volvo Trucks napustio nedavno ovu tehnologiju i usvojio rješenje s topografskim kartama kakvo koristi svih pet europskih konkurenata. Ta je odluka vrlo indikativna, te upućuje na zaključak da je prediktivni tempomat baziran na kartama jednostavniji, pouzdaniji i precizniji te pruža veći potencijal uštede goriva.Kod Renault Trucksa vozač na središnjem LCD zaslonu instrumentne ploče, u jednom od menija bira između tri predefinirana načina rada, odnosno ECO razine. Treća razina uopće ne koristi GPS podatke i uz odstupanje -0/+3 km/h u odnosu na zadanu brzinu vožnje ne pruža naročiti potencijal za uštedu goriva. Prva ECO razina dopušta odstupanja -3/+13 km/h, pa uz našu uobičajenu postavku brzine na 82 km/h funkcionira u vrlo širokom rasponu između 79 i 95 km/h. To nam se ipak činilo previše odvažno za ovakvu topografiju terena. Istina, Optivision bi zalet preko 90 km/h trebao dopustiti samo ako neće trajati dulje od 38 sekundi. Za kontrolu brzine na nizbrdicama ovom kamionu je na raspolaganju samo Optibrake+ motorna kočnica, koja objedinjuje zaklopku u ispušnom kolektoru i dekompresijsku kočnicu, razvijajući kočnu snagu od 382 kW pri 2.300 o/min. Izostanak moćnog Voithovog retardera sa 450 kW kočne snage osjeća se prije svega na oštrijim spustovima, poput onih niz Sveti Rok ili kod Modruša. Tada je neophodno zagrijati i radne kočnice kako bi se obuzdala silna kinetička energija opterećene kompozicije. Na kraju smo se odlučili na drugu ECO razinu, na kojoj Optivision djeluje u rasponu -3/+5 km/h u odnosu na namještenu vrijednost, održavajući u našem slučaju brzinu u rasponu između 79 i 87 km/h. Tu nam se nije sviđalo što kamion počinje kočiti već na 87 km/h, umjesto da dopusti zalet do 90 i da "nakupi" više kinetičke energije.Renault Trucksovi inženjeri očito su zamislili brzinu krstarenja od 85 km/h kao optimalnu postavku s dopuštenim rasponom od 82 do 90 km/h. Međutim, tijekom testa smo primijetili da tempomat baš i nije dopuštao pad brzine do donje granice odabranog raspona, što je vjerojatno također jedan od razloga za nešto višu potrošnju goriva. Naime, T480 je ostvario ukupan prosjek testa od 26,37 l/100km u odnosu na 25,77 l/100km koliko je trošio T520 Maxispace. K tome, T520 je bio potpuno opterećen, do maksimalnih 40 tona u brutu, dok je T480 imao nepunih 38 tona. Ipak, olakotne okolnosti su mu prilično vjetrovito vrijeme na dan testa i radovi na nekoliko mjesta na A1, koji su nas usporavali i do 40 km/h. S druge strane, T520 je imao za današnje pojmove relativno "kratki" završni prijenos od 2,64. Dok je ovaj T480 bio opremljen "duljim", odnosno "bržim" diferencijalom s omjerom 2,47. Direktni mjenjač AT 2612F i gume serije 70 na pogonskim kotačima su im identične. Tako je T480 brzinu od 82 km/h održavao s 1.100 o/min, odnosno 90 km/h s 1.200 o/min. Dakle, na nešto nižim okretajima nego T520, ali bez pozitivnog efekta na potrošnju. Nekih osjetnih razlika u voznim performansama nije bilo. Motor od 480 KS omogućava gotovo jednako dinamičnu vožnju, podržanu brzim radom i dobrom strategijom automatiziranog Opridriver mjenjača te preciznim upravljanjem i udobnim, ali dovoljno čvrstim potpuno zračnim ovjesom. Što uz tako visoki položaj sjedenja naročito dolazi do izražaja na užim državnim i lokalnim cestama.

Prtljažni prostor

Zatvoreni pretinci iznad vjetrobrana s nepunih 200 litara obujma i nisu previše izdašni, što se dobrim dijelom može zahvaliti njihovoj robusnoj izvedbi s debelim pregradnim stjenkama, ali i aerodinamički optimiziranom, izrazito zaobljenom povišenom krovu. Ali se zato obilje prtljažnog prostora nalazi ispod donjeg ležaja. Sa svake su strane po dva bočna pretinca. Oni donji su namijenjeni alatu i priboru te ostalim masnim i prljavim stvarima. Njihovi veliki poklopci prilično zavaravaju na prvi pogled. Kad se otvore ukažu se odlagališta relativno skromnog kapaciteta. Zato su glavni bočni pretinci raskošnih dimenzija, što vrijedi i za njihove otvore s podiznim poklopcima. To naročito vrijedi za lijevi pretinac, kojem je osim izvana moguće pristupiti i iz kabine, nakon što se podigne donji ležaj. U središnjem dijelu ispod ležaja nalazi se prostrana ladica s električnom bravom te masivnim vodilicama i ručkom, ali taj prostor je tek djelomično iskorišten za hladnjak obujma 40 litara. Istina, prostor pored hladnjaka dobro dođe za čuvanje namirnica koje se mogu držati na sobnoj temperaturi, pa s tog aspekta ovakva organizacija prostora i nije loša. Ali, s druge strane, vozači koji dugo borave u kabini možda bi više cijenili veći hladnjak sa zamrzivačem, a za ostalo će se lako snaći. Jer, sada dolazimo do jednog jedinstvenog Renault Trucksovog rješenja, koje smatramo vrlo praktičnim i fleksibilnim. To je uzdužno podijeljen dvodijelni gornji ležaj. Kad nije potreban može se jednostavno preklopiti uz stražnju stijenu. No, kad vozaču zatreba još prtljažnog prostora, ležaj se spusti, a njegova prednja polovica se oslobodi i preklopi za 90 stupnjeva prema gore. Time se dobije prostrano korito po čitavoj širini kabine u koje se sigurno može odložiti mnoštvo stvari, bez opasnosti da će se posvuda razletjeti prilikom prvog kočenja.

Posljednja tehnička unaprjeđenja

Renault Trucks na DTI13 motorima od 2016. godine umjesto pojedinačnih pumpi-injektora primjenjuje common-rail ubrizgavanje s tlakovima do 2.000 bara, čime je unaprijeđen proces izgaranja i postignuto bolje iskorištenje goriva te čišći ispuh. Sam motor je olakšan, baš kao i šasija te pogonska osovina i njen ovjes. Ukupno je postignuta ušteda od 114 kg. A opcionalno su postali dostupni i aerodinamični produžetci branikai novi fiksni krovni deflektor, za manji otpor zraka, koje je imao i ovaj kamion. Baš kao i Fuel Eco+ paket s limitiranim Power načinom rada, ECO Cruise Control sustavom s Optiroll funkcijom, zračnim kompresorom koji se može isključiti, varijabilnom pumpom upravljača i automatskim zaustavljanjem rada motora nakon 5 minuta u praznom hodu. Iako je tim mjerama postignuta ušteda goriva od nekih 5%, T High se ni dalje ne svrstava među najštedljivije kamione koje smo testirali. No, usprkos tome, itekako ge je mudro uzeti u razmatranje pri obnovi ili širenju voznog parka, jer T serija u mnogim drugim segmentima pokazuje svoje kvalitete. Kao prvo, vlasniku pruža odličan odnos uloženog i dobivenog, pogotovo kad se uspoređuje ponuda kamiona s najvećim kabinama i ravnim podom. Vozaču pruža velik, dobro organiziran radni i životni prostor na dugim putovanjima, maksimalnu udobnost te uzornu i originalnu ergonomiju u francuskom stilu. A ne treba posebno isticati koliko je u današnje vrijeme bitno vozačevo zadovoljstvo radnim uvjetima.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Priključna vozila Krone preuzeo Knapen

Krone koji je jedan od vodećih proizvođača priključnih vozila u Europi, preuzeo je Knapen Trailers, nizozemskog proizvođača...

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 14 MAN TGX tegljača za La Log

U MAN centru u Hrvatskom Leskovcu 14. lipnja je svečano isporučeno 14 novih MAN tegljača tvrtki La Log.

K&B HR
Isporuke
Isporuke Scania 10 Scania R 450 za AP Kljajić

Tvrtka AP Kljajić povećala je vozni park sa ukupno 10 novih Scania R 450 u svojoj zaštitnoj crvenoj boji.

K&B HR
Novosti
Novosti FlixBus FlixBus proslavio tri godine rada u Hrvatskoj

U tri godine FlixBus je dosegao brojku od 750.000 putnika u jednoj godini i potvrdio kako je visoko razvijena tehnološka potpora...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco Još pet Stralisa NP460 za Pelet grupu

Desetak mjeseci nakon puštanja u eksploataciju prvih pet tegljača na pogon ukapljenim prirodnim plinom (LNG), Pelet grupa iz Zagreba...

K&B HR
Novosti
Novosti Hyundai Hyundai električni double-decker

Južnokorejska tvrtka je predstavila svoj prvi katni autobus s električnim pogonom s kojim želi smanjiti zagađenje i prometne gužve.

K&B HR
Novosti
Novosti Promet u Njemačkoj Kamioni u Njemačkoj u 2018. prevezli 37,7 milijardi km

Domaći kamioni su u Njemačkoj u 2018. prevezli 58% svih kilometara pod naplatom, ali se udio udio stranaca sve više povećava pri čemu...

K&B HR
Novosti
Novosti Tržište kamiona u 2019. Scania na čelu nakon prva četiri mjeseca

U prva četiri mjeseca ove godine registrirano je 450 novih kamiona što bi, ako se ovako nastavi, na kraju godine značilo rast od 10-ak...