Odmor u kabini ili šatoru?
Odmor u kabini ili šatoru?
  15.02.2019  |  11:12
Vrijeme čitanja: 2 min
Provođenje redovitih tjednih odmora u kabini prijevoznicima otvara brojna pitanja i u nekim je europskim zemljama povezano i s visokim kaznama pri čemu određene pojedinosti nisu jasno definirane.

Otkad su Belgija i Francuska počele nadzirati provode li vozači tjedni odmor u kabini te visokim kaznama "razveselili" one koje su otkrili, pojavila su se brojna pitanja koja se tiču lokalnih propisa odnosno načina dokazivanja gdje je vozač proveo odmor.

Propisi nisu novost

Kao što smo već u nekoliko navrata pisali, propisi o provođenju tjednog odmora nisu novost – Europski sporazum o radu posada koje obavljaju međunarodne cestovne prijevoze AETR je to propisao još 1970., a 2006. je došla i europska uredba 561/2006. Jasno je da se ne radi o novim propisima, ali je novost da su neke države počele u praksi nadzirati poštivanje 8. stavka 8. člana navedenih propisa te oštro kažnjavati vozače i prijevoznike.

Europska sudska praksa

Kako sporazum AETR i EU uredba samo određuju kako je moguće u kabini provesti dnevni i skraćeni tjedni odmor, te izrijekom ne zabranjuje provođenje redovitog tjednog odmora u kabini, mnogi su ova pravila tumačili kako im je odgovaralo.

Sve dvojbe oko ovog problema dokinula je presuda europskog suda od 20. prosinca 2017., koji se tim pitanjem bavio na prijedlog Državnog vijeća (najvišeg upravnog suda) Belgije te presudilo kako vozač redoviti tjedni odmor naveden u članku 8. Uredbe 561/2006 ne smije provoditi u kabini.

Problematika dokazivanja

Ako je dilema u vezi zabrane provođenja redovitog tjednog odmora u kabini ovom presudom riješena, ostaje otvoreno pitanje na koji će način dokazati kako nije proveo odmor u kabini. Taj dio problema nije definiran nikakvim propisom već je odluka prepuštena diskreciji pojedinih nadzornih tijela. Oni u pravilu od vozača zahtijevaju račun za boravak u hotelu odnosno izjavu da su boravili kod rodbine, premda je izuzetno teško provjeriti vjerodostojnost takvih dokumenata.

Problem u osnovi nastaje jer je Uredba odredila gdje vozač ne smije provoditi odmor, ali nije propisala na koji ga način treba provoditi. Vjerojatno je propis bio vođen željom da vozači tjedne odmore provode u svojim domovima, ali kako to nije precizno definirano moglo bi se zaključiti kako bi vozač poštovao propise ako bi pored kamiona razapeo šator i u njemu proveo odmor. Iako ćemo se svi složiti kako bi u tom slučaju razina komfora bila znatno niža nego u modernim kabinama kamiona, ali vozač poštuje slovo zakona i ne boravi u kabini.

Kaznene odredbe prepuštene nacionalnim propisima

Europske uredbe određuju pravila igre, ali ne i sankcije za prekršitelje – to je prepušteno državama koje to trebaju urediti kroz nacionalne propise. To znači da se vozači mogu kažnjavati za nepoštivanje članka 8. samo u onim državama koje su takve odredbe i uvrstile u svoje zakonodavstvo.

Hrvatska spada među većinu zemalja koje u nacionalnim propisima (Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu) nisu propisale odredbe o kazni za navedeni prekršaj pa se takvi prekršaji niti ne sankcioniraju. Za očekivati je kako će se to promijeniti u budućim dopunama zakona.

No vozači su izloženi kaznama tijekom boravka u zemljama koje su odlučile sankcionirati ovaj prekršaj. Tako npr. talijanski nadzorni organ vozačima koji provode redoviti tjedni odmor u kabini to ne priznaju već ga računaju kao skraćeni tjedni odmor. Vozač je tako izložen kazni zbog prekratkog odmora te mu je uz to i zabranjena daljnja vožnja sve dok ne napravi odgovarajući odmor. 

Sve više nadzora

Sukladno odluci europskog suda, broj zemalja koji počinju s nadzorom tjednog odmora u kabini se brzo povećava što prije svega vrijedi za zemlje zapadne Europe koji s tim žele ograničiti nelojalnu konkurenciju iz istočne Europe te zaštiti domaće prijevoznike.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 14 MAN TGX tegljača za Lactalis grupu

U MAN centru u Hrvatskom Leskovcu 14. lipnja je svečano isporučeno 14 novih MAN tegljača Lactalis grupi.

K&B HR
Isporuke
Isporuke Scania 10 Scania R 450 za AP Kljajić

Tvrtka AP Kljajić povećala je vozni park sa ukupno 10 novih Scania R 450 u svojoj zaštitnoj crvenoj boji.

K&B HR
Novosti
Novosti FlixBus FlixBus proslavio tri godine rada u Hrvatskoj

U tri godine FlixBus je dosegao brojku od 750.000 putnika u jednoj godini i potvrdio kako je visoko razvijena tehnološka potpora...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco Još pet Stralisa NP460 za Pelet grupu

Desetak mjeseci nakon puštanja u eksploataciju prvih pet tegljača na pogon ukapljenim prirodnim plinom (LNG), Pelet grupa iz Zagreba...

K&B HR
Novosti
Novosti Hyundai Hyundai električni double-decker

Južnokorejska tvrtka je predstavila svoj prvi katni autobus s električnim pogonom s kojim želi smanjiti zagađenje i prometne gužve.

K&B HR
Novosti
Novosti Promet u Njemačkoj Kamioni u Njemačkoj u 2018. prevezli 37,7 milijardi km

Domaći kamioni su u Njemačkoj u 2018. prevezli 58% svih kilometara pod naplatom, ali se udio udio stranaca sve više povećava pri čemu...

K&B HR
Novosti
Novosti Tržište kamiona u 2019. Scania na čelu nakon prva četiri mjeseca

U prva četiri mjeseca ove godine registrirano je 450 novih kamiona što bi, ako se ovako nastavi, na kraju godine značilo rast od 10-ak...

K&B HR
Novosti
Novosti Kamion&Bus Roll Show Održan 11. Kamion&Bus Roll Show

U Zagrebu je 24. i 25. svibnja održan 11. Kamion&Bus Roll Show na kojem je nastupilo više od 50 izlagača, a ukupno je izloženo više od...