Novi trend u urbanom transportu
Novi trend u urbanom transportu
  13.02.2019  |  11:47
Vrijeme čitanja: 6 min
Kompletnu obnovu svoje game Scania je završila L-serijom, odnosno "low-entry" varijantom kamiona za komunalne poslove i distribuciju, ali i sve veći broj novih namjena. S jednim takvim vozilom u 4x2 pogonskoj konfiguraciji, opremljenim novom L kabinom s niskim ulazom i krovom te vrlo zanimljivom prilagodljivom distribucijskom nadogradnjom družili smo se nedavno po Zagrebu i široj okolici. Isprobali smo ga na gradskim prometnicama, ali također i na regionalnim i lokalnim cestama te na autocesti.

Scania je "low entry" kabinu, odnosno kabinu s niskim ulazom, po prvi put napravila još 1980-ih u vrijeme Serije 3. Model je nosio naziv Low-Liner, a čitav koncept pomicanja kabine ispred prednje osovine i njenog spuštanja što bliže tlu je bio osmišljen prvenstveno za komunalni sektor. Konkretnije, za vozila koja u velikim gradovima "od vrata do vrata" skupljaju komunalni otpad. Njihove posade obično čine vozač i dva radnika, koji po prirodi posla učestalo ulaze i izlaze iz kabine. A svaki ulazak i, naročito izlazak, predstavlja određeni zdravstveni rizik, proporcionalan visini i broju stepenica koje treba savladati. Osim što je uvijek prisutan rizik od pada, ljudi u žurbi često skaču iz kabine, a takva praksa dugoročno može rezultirati ozbiljnim posljedicama po kralježnicu, koljena i ostale zglobove.

Kako tržištu obično treba vremena za prihvaćanje novih stvari, dok se ne uvjeri u njihovu financijsku, tehničku i operativnu opravdanost, tako se i koncept kabina s niskim ulazom, općenito govoreći, već godinama dokazuje po tim pitanjima. Financijski aspekt je priča za sebe i u njega nećemo ulaziti, jer ne postoji univerzalna formule te svaki potencijalni kupac ima drugačiju računicu. No, tehničke i operativne značajke ovakvih kamiona su vrlo egzaktne i definitivno idu u prilog novim trendovima u urbanom transportu.

Viši standardi sigurnosti

Kad se govori o preglednosti s vozačeve pozicije, bitno je razlikovati preglednost u daljinu i preglednost neposredne okoline vozila. Visoko postavljene kabine s visokim položajem sjedenja iznad tla pružaju vozaču odličnu preglednost u daljinu. Manja vozila ispred mu ne zaklanjaju pogled i vozač može primijetiti daleko ispred sebe neki događaj koji će možda zahtijevati njegovu reakciju. Međutim, mrtvi kutovi ispred i pored takve kabine, naročito sa suprotne strane od vozačke (znači, kod nas s desne strane) pokrivaju prilično veliki prostor u kojem se može "zagubiti" i čitav osobni automobil, a kamoli biciklist ili pješak. Istina, taj prostor je već odavno pokriven zakonski propisanim širokokutnim te vertikalnim retrovizorima (prednjim i bočnim), ali u užurbanom gradskom prometu vozaču nije jednostavno kontinuirano pratiti situaciju i ispred sebe i oko vozila, putem šest različitih retrovizora.Budući da je problematična zona u neposrednoj blizini kabine, dakle ona izvan vozačevog vidnog polja, trigonometrijski definirana visinom donjih rubova vjetrobrana i bočnih prozora iznad tla, kao i pozicijom vozačevih očiju u odnosu na te rubove (varijabla ovisna o vozačevoj visini i podešenosti sjedala), sasvim je jasno da se spuštanjem čitave kabine preglednost neposredne okoline vozila poboljšava. Smanjuje se sama površina izvan vozačevog vidnog polja, a odrasli pješaci ili biciklisti, pa čak i djeca višeg rasta mogu s vozačem uspostaviti izravan kontakt oči u oči, što je efikasnije od bilo kakvih retrovizora, senzora i kamera.

Kompaktni 18-tonski dostavljač

Scania također prati trendove u urbanom transportu, pa L-seriju nove generacije nudi kao šasiju u različitim osovinskim konfiguracijama. Dostupne su klasična distribucijska 4x2 konfiguracija, nekoliko 6x2 konfiguracija za komunalne, distribucijske ili specijalne namjene, zatim 6x4 konfiguracija idealna za urbane kipere, pa čak i 8x4 konfiguracija s tridem rasporedom osovina za građevinske i specijalne namjene.Mi smo se nedavno imali prilike družiti s najmanjim primjerkom L-serije po Zagrebu i široj okolici. Riječ je o 18-tonskom distribucijskom 4x2 kamionu s "low-entry" kabinom niskog krova koji je opremljen zanimljivom furgon nadogradnjom prilagodljive visine i hidrauličkom utovarnom rampom. Duljina sanduka iznosi 7,25 metara, širina 2,42 metra, a unutarnja visina je promjenjiva – od 1,55 do 2,15 metara. Kroz tih 60 cm visinske razlike volumen tovarnog prostora se kontinuirano mijenja od 27,2 do 37,8 m3. Drugim riječima, visina krova se može prilagoditi volumenu, odnosno visini tereta. Osim što se spuštanjem krova može smanjiti čeona površina vozila, a time i otpor zraka te potrošnja goriva, ovaj se kamion može lakše provući kroz tijesne haustore i ući u stara gospodarska dvorišta izgrađena kad se gradska distribucija roba obavljala još konjskim zapregama.

Jednostavan pristup kabini

Scanijina nova L-kabina dizajnerski je potpuno usklađena s ostatkom game, kako izvana tako i iznutra. Dostupna je isključivo u duljini od 20 decimetara, što inače odgovara spavaćim kabinama nove generacije. Međutim, L-kabine nije moguće opremiti kao spavaće. Umjesto ležaja, vozač iza sjedala ima na raspolaganju obilje prtljažnog prostora, daleko više nego što mu je realno potrebno. I tom prostoru ponekad nije jednostavno pristupiti oko naslona sjedala i preko masivnog motornog tunela, no to je kolateralna posljedica niskopodnog dizajna kabine. U slučaju komunalne primjene, na motorni tunel se mogu ugraditi još dva dodatna sjedala, pa vozilo može primiti četveročlanu posadu. Naravno, kako bi ti putnici mogli uspravno sjediti uvjet je da krov bude povišen.L-kabine se opremaju s jednom ili sa dvije ulazne stepenice, ovisno o tome je li specificirana mogućnost spuštanja prednjeg ovjesa (kneeling funkcija). Ovaj kamion ima tu funkciju, pa uz nju standardno ide jedna stepenica koja se u spuštenom položaju nalazi na visini od približno 440 mm iznad tla (uz gume 315/70R22,5), a u normalnom položaju za vožnju je nekih 100 mm više. Pod kabine je 370 mm iznad stepenice, a "mali tunel" 155 mm iznad poda. To su glavni gabariti bitni za penjanje i kretanje po L-kabini, koji odlično argumentiraju njene prednosti za vozača kod učestalih ulazaka i izlazaka. S obzirom da je kabina pomaknuta prema naprijed, a motor ostao na svom uobičajenom mjestu, "veliki motorni tunel" se nalazi točno između sjedala, dok "mali tunel" ispred kokpita u stvari premošćuje samo šasiju kamiona. Stoga se kroz taj prolaz može jednostavno kretati s jedne na drugu stranu kabine. Ako se vozač zaustavi zbog dostave uz rub ceste, ne mora izlaziti među promet u kretanju s lijeve strane, nego može izaći kroz desna vrata ravno na pločnik, što je znatno sigurnije.O preglednosti s vozačke pozicije smo već istaknuli najvažnije činjenice, ali treba dodati kako je opcionalni Scania City Safe prozor na suvozačevim vratima još više unaprjeđuje, ali pod uvjetom da nema suvozača čija koljena zaklanjaju pogled kroz taj prozor. Također, City Safe prozor isključuje mogućnost otvaranja glavnog desnog prozora. Iako na tržištu već odavno postoje rješenja s kliznim otvaranjem, Scania se nije odlučila za takvo rješenje.

Udobna i agilna na cesti

Osjećaj za upravljačem L-serije je sličniji onom kod autobusa nego kod kamiona jer vozač ne sjedi iznad prednje osovine, već nekih 70 cm ispred nje. Nakon kratkog privikavanja do izražaja počinje dolaziti visoka udobnost vožnje, koja je rezultat kombinacije relativno dugog međuosovinskog razmaka, kompletno zračnog ovjesa, uključujući i kabinu te vozačko sjedalo, te položaja sjedenja ispred prednje osovine. Tako se većina udaraca i vibracija prenesenih s neravnog kolnika, potpuno apsorbira prije nego što stignu do vozačevih leđa. U prilog udobnosti ide i 12-brzinski automatizirani Scania Opticruise mjenjač, o čijoj uglađenosti rada ne treba trošiti riječi. Za razliku od automatskog Allisona koji zna prilično trzati i "razvlačiti" motor u više okretaje, no cijenjen je kod nadograditelja zbog izdašnih sposobnosti PTO izvoda.Vrlo je uglađen i rad Scanijinog 5-cilindričnog rednog motora radnog obujma 9,3 litre, što baš i nije prirodna karakteristika takve konfiguracije. Međutim, inženjeri iz Södertäljea su uspješno riješili problematiku vibracija vratilom za uravnoteženje u pogonskom sklopu koljenastog vratila, što uz dobru zvučnu izolaciju kabine rezultira vrlo niskom razinu buke u unutrašnjosti. Ovo je najslabija varijanta DC09 motora, ali njegovih 280 KS te 1.400 Nm najvećeg okretnog momenta pokazalo se sasvim dovoljnim za široki spektar prometnih situacija u kojima smo se našli. S vozilom opterećenim do 16,5 tona ukupne mase napravili smo krug od Lučkog po D1 (stara karlovačka) do Draganića, pa preko Krašića i Ozlja na Jurovski Brod, a otuda preko Ribnika i Netretića na Karlovac te autocestom nazad do Zagreba. Na tih 140 km puta prosječna potrošnja je iznosila 20,3 l/100km. S obzirom na konfiguraciju terena i karakteristike ovih prometnica, postignuti rezultat i uz nešto gradske vožnje kroz Karlovac možemo smatrati više nego solidnim. Uz završni prijenosni omjer 2,92 ovaj kamion putnu brzinu od 80 km/h održava s 1.260 o/min uz dobar kompromis između ekonomičnosti i vozne dinamike. Novi 6,7-litarski motor razvijen u suradnji s Cumminsom za sada nije dostupan u L-seriji, ali zato je na raspolaganju plinski 9,3-litarski s CNG ili LNG spremnicima plina. Impresivna je kočna snaga ovog kamiona. Dovoljno je reći da je opremljen retarderom R4100D koji se uspješno nosi i s kompozicijama mase 40 ili 60 tona. Na kraju, Scania L280 B4x2NB se pokazala kao vrlo svestrano dostavno vozilo prikladno za užurbani gradski promet, ali se jednako dobro snašla i u međugradskom prometu po regionalnim i lokalnim cestama te autocestama. Zajedničke komponente, kvaliteta materijala i završne obrade te komfor i ergonomska rješenja iz teškog programa najbolja su preporuka kupcima koji traže premium proizvod i za urbane transportne zadatke.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Isporuke
Isporuke Mercedes-Benz Prvi Actros 5 isporučen hrvatskom kupcu

Transporti Domjančić prva je hrvatska tvrtka kojoj je isporučen novi Actros 5.

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 8 TGS-ova za Hrvatske šume

Hrvatske šume su preuzele osam novih MAN TGS tegljača s BENALU poluprikolicama što će im omogućiti maksimalno iskorištavanje...

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen Amarok ABT Amarok s 306 KS

Volkswagen Amarok je najjači pick-up u Europi, ali ako vam to nije dovoljno ABT se pobrinuo i napravio 50 KS jaču izvedbu.

K&B HR
Isporuke
Isporuke Volvo Trucks Moćni FMX za MiTeh d.o.o.

Poduzeće MiTeh d.o.o. je svoj vozni park nedavno obogatilo novim Volvo FMX 8x6 vozilom posebno konstruiranim za izazovne zadatke u teškim...

K&B HR
Novosti
Novosti Nissan Navara Snažnija, pametnija i štedljivija Navara

Unaprijeđena Nissan Navara osim dotjerivanja vanjskog izgleda donosi snažnije i čistije motore s manjoj potrošnjom te ugradnju...

K&B HR
Isporuke
K&B HR
Novosti
Novosti Cestarine Veće cestarine za Euro 6 kamione u Austriji

Austrija će od od početka sljedeće godine za oko četiri posto povećati cestarine za Euro 6 kamione.

K&B HR
Novosti
Novosti Renault Trucks T High 1894 Edition Rođendansko izdanje

Renault Trucks je obilježio 125. rođendan s posebnim izdanjem T High 1894 Edition, a proizvest će se samo 125 ovakvih vozila.