Četvrt stoljeća uspjeha
Četvrt stoljeća uspjeha
  28.01.2019  |  17:02
Vrijeme čitanja: 8 min
Već je 25 godina prošlo otkako je Volvo Trucks izbacio na tržište svoju gamu teških kamiona pod oznakom FH12 / FH16. Čim je predstavljen daleke 1993., Volvo FH12 je kao tehnički najnapredniji kamion svog vremena izazvao veliki interes struke i kupci su ga od samog početka odlično prihvatili. Od tada pa do danas, puno se toga u kamionskoj industriji promijenilo, pa su se tako mijenjali i ovi modeli. Ali, pritom su uvijek bili u samom vrhu, među predvodnicima tehničkog i tehnološkog napretka.

Legendarni Volvo modeli F10, F12 i F16 proslavili su švedskog proizvođača diljem Europe, pa i šire, naročito u međunarodnom prometu na dugim relacijama. Predstavljeni još daleke 1977. godine, pa osvježeni i modernizirani 1983., zahvaljujući stečenoj reputaciji dobro su se prodavali i na prijelazu 80-ih u 90-te iako su tada već počeli pokazivati svoje godine. Mnogi su kupci, ali i sami ljudi unutar Volvo Trucks Corporationa, kako se tada kompanija službeno zvala, to pomalo zabrinuto i primjećivali. Međutim, samo su rijetki znali da razvojni timovi u Göteborgu već gotovo pet godina, daleko od očiju javnosti rade na novoj generaciji teških kamiona. Trebalo je pričekati još malo, do 1993. godine, ali vrijedilo je.Potpuno nova gama teških modela FH12 i FH16 napokon je ugledala svjetlo dana, i ne samo da je ispunila očekivanja kupaca, nego ih je momentalno impresionirala i osvojila suvremenim dizajnom, naprednim tehničkim rješenjima te vrhunskom ergonomijom i komforom za vozača.

Nove kabine futurističkog dizajna

Modeli iz FH game već su se na prvi pogled drastično razlikovali od svojih prethodnika iz F game, koji su imali izrazito “kockaste” kabine, s tek blago zaobljenim bridovima. Nove kabine, dostupne u tri izvedbe – kao dnevna kratka, klasična spavaća i Globetrotter spavaća s povišenim krovom – djelovale su vrlo moderno. Zbog bolje aerodinamike vjetrobran je bio naglašeno nakošen, a svi bridovi koji utječu na strujanje zraka oko kabine dodatno zaobljeni. Novi retrovizori s velikim oblim kućištima također su aerodinamički optimizirani. Volvo je i ranije bio na glasu po visokim standardima sigurnosti, pa je taj aspekt bio naročito naglašen i prilikom razvoja FH game. Na tisuće simulacija sudara i prevrtanja te približno stotinu stvarnih “crash testova” provedeno je u fazi konstrukcije kabina. Stečena saznanja su inženjerima pomogla da uz primjenu najkvalitetnijih tada dostupnih čelika optimiziraju konstrukciju i podignu razinu pasivne sigurnosti, a da pri tome uštede i nekih 100 kg na njenoj težini u odnosu na F kabine.

Motor D12A – tehnološko remek djelo svog vremena

Opis ovog 12-litarskog 6-cilindričnog rednog motora više je asocirao na trkaći automobil nego na kamion – jednodijelna glava motora, bregasto vratilo u glavi, četveroventilska tehnologija, integrirana dekompresijska motorna kočnica (VEB), prednabijanje i međuhlađenje stlačenog zraka (turbo intercooler), izravno ubrizgavanje goriva putem pojedinačnih elektronički kontroliranih Lucasovih pumpi – brizgaljki, itd. A glavne odlike su mu bile visoka ekonomičnost i pouzdanost te dulji životni vijek, uz manji negativni utjecaj na okoliš. Od početka je zadovoljavao Euro 1, ali je već u startu bio pripremljen za nadolazeće strože norme. Isto tako, u početku je bio dostupan u izvedbama od 340, 380 i 420 KS, ali je ostavljeno dovoljno rezerve i za buduća pojačavanja. Kome to nije bilo dovoljno, mogao je izabrati veći 16-litarski stroj D16A u izvedbama od 470 i 520 KS. On nije bio toliko tehnički sofisticiran, jer se bazirao na starom motoru iz Volva F16, uz neophodne modifikacije i sitnija konstrukcijska unaprjeđenja.Za prijenos snage je u osnovi bio zadužen poznati 14-brzinski (12+2) ručni mjenjač SR1700, s tri osnovna stupnja prijenosa, planetarnim reduktorom za promjenu grupe i “splitterom” za podjelu svakog stupnja prijenosa. Uz motor od 420 KS bio je predviđen novi mjenjač SR1900 – principijelno identičan, ali ojačan, kako bi podnio viši okretni moment (1.850 Nm). Uz najsnažniji D16A motor od 520 KS išao je overdrive mjenjač SRO2400. Uz sve D12A motore opcionalno je bio raspoloživ i automatizirani Geartronic mjenjač.

Zračni jastuk za vozača i Globetrotter XL kabina

Već 1995. počinju isporuke FH modela s Euro 2 motorima. Međutim, stiže i još jedan doprinos sigurnosti – Volvo kao prvi proizvođač kamiona u svijetu opcionalno nudi SRS zračni jastuk za vozača, uz sigurnosne pojaseve u standardnom paketu opreme. Kao odgovor na kritike da je Globetrotter kabina na FH modelima zbog izrazito nakošenog prednjeg kraja u stvari skučenija od originalne izvedbe na F modelima, 1995. godine je predstavljena Globetrotter XL varijanta s dodatno povišenim krovom. K tome, na svim spavaćim kabinama je snižen motorni tunel. Predstavljena je i prva generacija Dynafleeta, doduše u baznoj varijanti s prilično ograničenom interakcijom s elektroničkim sustavom vozila.

Prva opsežnija modernizacija

Prva opsežnija modernizacija FH game je napravljena 1998. godine. Izvana gotovo isti, ali pod limom ovi su kamioni skrivali novu elektroničku arhitekturu koja je omogućavala međusobnu komunikaciju brojnih upravljačkih jedinica preko CAN sabirnice. FH12 modeli su dobili i temeljito rekonstruiran motor D12C s novom elektroničkom upravljačkom jedinicom. Sve je to omogućilo da se 1999. u novo razvijeni Dynafleet 2.0 sustav potpuno integrira nadzor svih bitnih funkcija kamiona. Proširen je raspon snage 12-litarskog motora, time što je dodana i varijanta od 460 KS, a predstavljena je i nova generacija ručnih mjenjača VT2514, sposobna za prijenos okretnih momenata do 2.500 Nm. Nova sinkronizacija olakšala je napore pri izmjeni stupnjeva prijenosa i do 50%. Na tegljačima FH12 su po prvi put primijenjene disk kočnice s elektroničkom regulacijom (EBS).

S obzirom da je serijska proizvodnja ovih kamiona započela 1999., ušli su u izbor za “Truck of the Year 2000” i osvojili titulu po peti put za Volvo, nakon 1979., 1984., 1986. i 1994. A gama FH12 po drugi je put postala nositelj ove prestižne titule, što se dogodilo prvi put u povijesti izbora kamiona godine. Novi milenij nije mogao početi bolje.

Nemilosrdan tempo tehničkog razvoja

Volvo niti na trenutak ne uživa na staroj slavi već 2001. godine izlazi na tržište s novom generacijom FH modela. Sada se razlike u odnosu na prethodnika vide jasno i izvana. Brojni sitniji zahvati na kabini dodatno su unaprijedili aerodinamiku, a originalni dizajn prednjih farova, koji su se mogli specificirati i u Xenon izvedbi,  odskakao je od svega viđenog u to vrijeme na cestama. Motor D12D prošao je temeljitu rekonstrukciju s ciljem unaprjeđenja ekonomičnosti i prilagodbe zahtjevima Euro 3 norme. Predstavljena je i nova izvedba od 500 KS s Turbocompound tehnologijom koja je bolje iskorištavala toplinsku energiju preostalu u ispušnim plinovima, pretvarajući je na drugoj turbini u mehaničku energiju koja se predaje izravno zamašnjaku. Tako je FH12 postao dostupan u varijantama od 340, 380, 420, 460 i 500 KS. Ova najsnažnija je u stvari postala zamjena za FH16 od 520 KS, budući da je proizvodnja 16-litarskih motora te godine prekinuta. Naime, u Volvu su procijenili da će zahtjevi tržišta u 21. stojeću biti fokusirani sve više na ekonomičnost kamiona i ekološku prihvatljivost cestovnog transporta.

Povratak u klub 500+

Nakon samo dvije godine odsustva Volvo se 2003. vraća u klub najsnažnijih serijskih kamiona u Europi s potpuno novim D16C motorom u izvedbama od 550 i 610 KS. Može se reći da je taj motor bio uvećana verzija posljednjeg  D12 motora, od kojega je preuzeo najmodernije konstrukcijske značajke. Kako bi se nosio sa znatno većim okretnim momentima, do 2.800 Nm, razvijen je novi VT(O)2814B ručni mjenjač u direktnoj i overdrive izvedbi.

13-litarski motor i sofisticirana transmisija

Značajan iskorak u razvoju motora dogodio se 2005. godine s novim 13-litarskim motorom D13A u varijantama od 400, 440, 480 i 520 KS. Uz identičan promjer cilindra od 131 mm, ali povećan hod klipa sa 150 na 158 mm radni obujam je narastao za 0,7 litara. Nije puno, ali dulji hod klipa rezultirao je povećanjem okretnog momenta motora, naročito u području nižih okretaja, što je zahtijevalo rjeđe promjene stupnjeva prijenosa. U početku je zadovoljavao Euro 3 normu, ali je već bio spreman i za Euro 4/5 uz dodatak SCR sustava. Uz 13-litarske motore Volvo je ponudio i drugu generaciju I-Shift mjenjača za bolja vozna svojstva, još veću učinkovitost i lakše manevriranje. Naprednim softverskim rješenjima, jedan te isti mjenjač se mogao optimizirati za najrazličitije namjene. Tada je prvi put ponuđena i Eco Roll funkcija slobodnog kotrljanja vozila. Kao bitan završni element transmisije, razvijena je čitava paleta novih pogonskih osovina, zasebnih ili u tandem izvedbi, s jednostrukom ili dvostrukom redukcijom. Od 2005. svi modeli s 13-litarskim motorom nose samo oznaku FH, bez brojčane oznake radnog obujma. Kako bi se razlikovali, modeli sa 16-litarskim motorom i dalje nose oznaku FH16. Nova WEB+ motorna kočnica razvijala je maksimalni kočni učinak od 425 kW pri 2.200 o/min, a postala je dostupna i na D13 motorima, naravno uz nešto slabije performanse.

Atraktivni redizajn kabina

Novi redizajn kabina stigao je 2008. Izvana je pažnju plijenio upečatljiv dizajn maske hladnjaka s istaknutim zaštitnim znakom marke Volvo i novi svjetlosni sklop, kao i novo sjenilo za sunce. Uz adaptivni tempomat na raspolaganju su bili i brojni drugi sustavi aktivne sigurnosti – LCS koji upozorava na mogućnost bočnog sudara, LKS koji upozorava na izlazak iz vozne trake, DAS koji upozorava vozača na umor, itd.

U to vrijeme su bile aktualne dvije tehnologije pročišćavanja ispuha i proizvođači su uglavnom eksperimentirali s obadvije – SCR selektivna katalitička redukcija ispušnih plinova je naknadnim tretmanom uz pomoć AdBlue aditiva reducirala NOx spojeve u ispušnom sustavu, dok se EGR – recirkulacija ispušnih plinova protiv njih borila u samim cilindrima. Svaka je imala svoje prednosti i mane, pa je Volvo za Euro 4 normu na 13-litarskim motorima nudio obje varijante. Pod oznakom D13A nudila se SCR varijanta motora u snagama 400, 440, 480 i 520 KS, koji je usput rečeno zadovoljavao i Euro 5 normu, dok je motor D13B označavao EGR varijantu od 400, 440 ili 500 KS.

Najsnažniji serijski kamion u Europi sa 750 KS

Početkom 2009. najsnažniji Volvo postaje još snažniji. Motor D16G u Euro 5 SCR izvedbi dostigao je najveću snagu od 700 KS i okretni moment od 3.150 Nm. Bile su dostupne i varijante od 600 i 540 KS. Istovremeno je predstavljena nova paleta 13-litarskih motora D13C u snagama 420, 460, 500 i 540 KS. Najsnažniji D13 i najslabiji D16 preklapali su se po snazi od 540 KS, ali je D16 imao nešto veći okretni moment - 2.650 Nm u odnosu na 2.600 Nm D13 motora, i to u širem rasponu broja okretaja. I-Shift mjenjači ponovi su usavršeni i optimizirani prema karakteristikama novih motora.Proširen je i Dynafleet sustav novim značajkama, koje su strankama omogućile praćenje kretanja svojih pošiljki. Spomenuti motor D16G još je jednom 2011. pojačan na 750 KS, uz najveći okretni moment od 3.550 Nm. Od tada Volvo FH16 još nije skinut s trona i dan danas je to najsnažniji serijski kamion u Europi.

Četvrta generacija

I tako je, nakon 19 godina proizvodnje, stiglo vrijeme za temeljite promjene, baš kao i daleke 1993. Potpuno nova generacija Volvo FH kamiona, četvrta po redu ako smo dobro brojali, svjetsku je premijeru doživjela 2012. godine. Nakon dugog iščekivanja, kad su se zastori podigli, ponovo je izazvala pozitivni šok većeg dijela stručne javnosti, baš kao i prvi FH kamioni daleke 1993. Nekome je dizajn “sjeo na prvu”, nekome je trebalo malo više vremena, ali svi su se morali složiti – Volvo je ponovo pomaknuo granice i postavio nove standarde.Promatraču najprije upada u oči potpuno nova kabina, agresivnijeg stilskog pristupa, koja pruža vozaču čitav kubni metar više prostora od prethodnika i dodatnih 300 litara prtljažnog prostora. Značajno je unaprijeđena preglednost iz kabine, zahvaljujući većim prozorima i novim retrovizorima. Ali, srce ovih kamiona je nova elektronička arhitektura koja integrira sve podsustave u jedinstvenu cjelinu, omogućivši funkciju prediktivnog tempomata I-See primjerice. Ta funkcija upravlja strategijom rada I-Shift mjenjača, motora i kočnog sustava, kako bi maksimalno iskoristila svaku kap goriva uz pomoć fizikalnih zakonitosti i prirodnih sila.Ovu funkciju danas nude već svi proizvođači kamiona u Europi, ali Volvo Trucks se među konkurencijom i dalje ističe nekim jedinstvenim inovacijama dostupnima na FH gami, kao što su I-Shift mjenjač s dvostrukom spojkom, Volvo Dinamički Upravljački sustav, podizanje tandemske pogonske osovine, automatsko aktiviranje prednjeg pogona na građevinskim kamionima te I-Shift mjenjač sa stupnjevima prijenosa za sporu vožnju pod velikim opterećenjima.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ranger Raptor Raptor stigao u Hrvatsku

Više ne morate birati između sportskog automobila i pick-upa jer Ford Ranger Raptor nudi oboje u jednom vozilu. Naravno sve ima svoju...

K&B HR
Novosti
Novosti Plin u prometu Blue Corridor Rally u Zagrebu

Ovogodišnji "Blue Corridor Rally 2019" je krenuo iz Istanbula u Turskoj, a put će završiti u Greifswaldu na njemačkoj obali Baltika....

K&B HR
Novosti
Novosti Kontrola prometa Od 17.000 kontroliranih polovica neispravnih

Kao što smo bili najavili, ukupno 5.600 njemačkih policajaca, carinika i BAG službenika je 12. rujna izvelo masovnu kontrolu teretnih...

K&B HR
Novosti
Novosti Berliet T100 Najveći kamion na svijetu

Renault Trucks će na ovogodišnjim European Heritage Days izložiti svoj legendarni Berliet T100, poznati i kao "pustinjski div".

K&B HR
Novosti
Novosti Iveco Bus Isporučen 40.000-ti Crossway

Iveco Bus je krajem kolovoza u tvornici Vysoke Myto u Češkoj, obilježio isporuku jubilarnog 40.000-tog primjerka modela Crossway.

K&B HR
Propisi
Propisi Tahografi Kako se koristi funkcija OUT?

Nevjerojatno je koliko krivih i netočnih informacija prijevoznici i vozači jedan drugom prenose o ovoj funkciji. Možda je problem upravo...

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 189 gradskih autobusa za Trondheim

MAN je isporučio 189 Lion's City autobusa za gradski prijevoz grada Tondheima u Norveškoj pri čemu je dio autobusa s pogonom na...

K&B HR
Novosti
Novosti Tržište u prvih šest mjeseci Rekordna polovica godine

Rezultati u prvoj polovici godine se jako dobri i bilježimo rast u svim segmentima pri čemu su najviše rasli novi autobusi i kamioni, a...