IVECO STRALIS X-WAY AD340X42Z
IVECO STRALIS X-WAY AD340X42Z
  24.10.2018  |  11:17
Vrijeme čitanja: 6 min
Stralis X-Way u ulozi automješalice cilja na segment urbanog transporta, gdje se uglavnom kreće asfaltiranim prometnicama između betonare i gradilišta. Terenske sposobnosti mu stoga nisu u prvom planu, ali mu trebaju za onih posljednjih nekoliko metara ili desetaka metara na samom gradilištu. Važnija je korisna nosivost, ali razina kompromisa između tih zahtjeva se sada može vrlo precizno odrediti pri konfiguriranju vozila.

Automješalice su jedna od onih kategorija teretnih vozila naročito osjetljivih na odnos vlastite mase i korisne nosivosti. Svaki kilogram više prevezenog i ugrađenog betona po jednom transportnom ciklusu, odnosno vožnji, izravan je doprinos većoj produktivnosti rada. Četveroosovinske automješalice u konfiguraciji 8x4 u pravilu nose nadogradnje s bubnjevima nazivnog kapaciteta 9 kubnih metara. Međutim, imajući u vidu relativno veliku zapreminsku masu, koja se za normalne betone otprilike kreće u rasponu 2.000 – 2.500 kg/m3 i najveću dopuštenu masu četveroosovinskog kamiona od 32 tone, jednostavnom računicom dolazi se do zaključka kako je u praksi teško u potpunosti iskoristiti nazivni kapacitet bubnja, pod uvjetom da se ne prekorači zakonski limitirana najveća dopuštena masa. Stoga i proizvođači kamiona i nadograditelji neprestano traže načine kako maksimalno olakšati svoje konstrukcije, ali naravno, bez degradacije čvrstoće, performansi, pouzdanosti i životnog vijeka.

Kad je riječ o transportu svježeg betona, Iveco je sa svojim robusnim Trakkerom dobro stajao u onom "terenskom" segmentu posla, koji je zahtijevao iznimno snažnu konstrukciju šasije i podvozja. Radi se, dakle, o poslovima na izgradnji prometne i vodne infrastrukture, koji uključuju velik udio vožnje po neuređenim terenima. Međutim, Trakkeru te značajke nisu išle na ruku u segmentu urbanog transporta, gdje se automješalice uglavnom kreću asfaltiranim prometnicama između betonare i gradilišta. I eventualno siđu s asfalta na samom gradilištu, ali za tih nekoliko desetaka metara im nisu potrebne naročite terenske sposobnosti.

Diversifikacijom proizvodnog programa, odnosno uvođenjem Stralisa X-Way kao nove kategorije, pozicionirane između cestovnog Stralisa i terenskog Trakkera, Iveco je dobio mogućnost znatno preciznijeg konfiguriranja vozila prema specifičnim zahtjevima svakog pojedinog posla. To konkretno znači da klijent koji se pretežno bavi transportom svježeg betona na urbana gradilišta, odnosno koji radi na projektima visokogradnje, sada umjesto Trakkera može specificirati osjetno laganijeg Stralisa X-Way i unaprijediti produktivnost kroz povećanje korisne nosivosti.

Trakker u 6x4 i 8x4 konfigurafiji ionako više nije dostupan sa šasijom debljine 7,7 mm već samo 10 mm. Dok su dotični C-profili debljine 7,7 mm postali standard upravo na Stralisu X-Way. Na tom se primjeru jasno ističe spomenuta diversifikacija Ivecove ponude. Trakker je nekada i s tom laganijom šasijom, u 8x4 konfiguraciji međuosovinskog razmaka 4.250 mm, s najsnažnijim Cursor 13 motorom, mehaničkim ovjesom i dnevnom AD kabinom, težio prilično visokih 10.375 kg. A danas usporediva šasija Stralisa X-Way s Cursor 11 motorom može sa svojih 9.760 kg pružiti preko 600 kg veću korisnu nosivost. Daljnjom redukcijom snage i specificiranjem manjeg Cursor 9 motora, masa ove šasije može se dodatno spustiti do 9.185 kg. A realno, najsnažniji Cursor 9 motor sa svojih 400 KS i 1.700 Nm više je nego dorastao uobičajenim zadacima na urbanim gradilištima, i općenito, u visokogradnji. Pogotovo kada se ima na umu gotovo 1,2 tone veća korisna nosivost. Šasije pripremljene za montažu betonskih miješalica zbog PTO izvoda snage na motoru, pojačanog prednjeg i dva stražnja stabilizatora te ugrađenih prihvata pomoćne šasije teže su za nekih 120 kg od navedenih vrijednosti.

Težinska optimizacija

Kamion koji predstavljamo svojim tehničkim karakteristikama zorno prikazuje koliko je Stralis X-Way fleksibilniji pri konfiguriranju od Trakkera. Krenimo od motora. Ovaj kamion pokreće Cursor 11 od 420 KS. To je najslabija varijanta 11,1-litarskog motora, koji je dostupan i sa 460 ili 480 KS i predstavlja odličan kompromis između performansi, ekonomičnosti i vlastite težine. Ali kod Trakkera nije dostupan. Ovaj raspon snage tamo pokriva najveći Cursor 13 motor, koji je ipak teži za nekih stotinjak kilograma. Nadalje, kod Trakkera nisu dostupne disk kočnice na pogonskim osovinama s dvostrukom redukcijom, a ovaj X-Way ima upravo tu specifikaciju koja pruža veću terensku prohodnost, uz jednostavnije i za održavanje jeftinije disk kočnice.

Za Stralisa X-Way razvijen je i potpuno novi stražnji mehanički ovjes za tandem pogonske mostove, koji je laganiji približno 200 kg nego Trakkerov ovjes. Glavno obilježje mu je konstrukcijski optimirani lijevani poprečni nosač koji dosadašnjih sedam pojedinačnih komponenti šasije i ovjesa integrira u jedinstvenu komponentu, zajedno s centralnim osovinama oslonaca gibnjeva, njihovim nosačima i prihvatima gurajućih spona. Optimizirane su i gurajuće spone te poprečni stabilizatori, a pogonske osovine su povezane sa spomenutim poprečnim nosačem šasije putem V-spona umjesto dosadašnjih longitudinalnih. Rezultat je unaprjeđena poprečna stabilnost kamiona i bolja upravljivost. Standardno, stražnji parabolični gibnjevi imaju po tri lista, a takvi su i na ovom kamionu. Nosivost stražnjeg tandem pogonskog mosta iznosi 21 tonu (2 x 10.500 kg).

Inače, Stralis X-Way je upravo za ovu namjenu, kao automješalica, dostupan i u SL (Super Loader) varijanti. Radi se također o 8x4 konfiguraciji šasije, ali s C-nosačima debljine 6,7 mm kakvi se koriste na cestovnim Stralisima. To donosi uštedu od 40 kg. Izbor motora je ograničen na Cursor 9, kabina je dnevna i to bez suvozačevog sjedala – toliko se pazilo na svaki detalj – a ovjes je također težinski optimiran pa su na prednjem kraju parabolični 1-lisni gibnjevi, a na stražnjem kraju 2-lisni gibnjevi. Prednji ovjes je na taj način olakšan za 60 kg, a stražnji za 45 kg. Uz aluminijske spremnike za gorivo i zrak te aluminijske naplatke, masa šasije je svedena na 8.945 kg, što je zaista sjajan rezultat.

U svim ovim usporedbama riječ je o je OFF varijanti vozila, koja prema X-Way klasifikaciji podrazumijeva odgovarajuću Off-road homologaciju N3G (bez prednje zaštite od podlijetanja), povišeni čelični branik i odgovarajuće stepenice za ulazak u kabinu, zaštitu hladnjaka motora s donje strane te manje spuštenu prednju osovinu (72 mm u odnosu na 142 mm kod cestovne ON varijante). Time je osiguran prednji napadni kut od barem 25° što je preduvjet za solidnu terensku prohodnost. Prednje dvostruke osovine su također nove konstrukcije, a na ovom kamionu im je nosivost deklarirana na 2 x 8.500 kg. Ove osovine ne zahtijevaju više nikakvo periodičko održavanje poput zamjene ili nadolijevanja ulja u glavčine kotača, jer su ležajevi sad podmazani mašću i trajno su zabrtvljeni. Ojačani su oslonci kočnih kliješta,  unaprijeđene su kočne performanse (najveći kočni moment povećan je na 30 kNm) i jednostavnija je zamjena diskova. OFF varijanta X-Waya postavlja i jedno ograničenje u izboru guma. Naime, niskoprofilne gume serije 70 ovdje nisu dostupne, već isključivo serija 80 ili visokoprofilne 13R.

Pogonska grupa visokih vučnih performansi

Pogonsku grupu ove automješalice čine Cursor 11 motor radnog obujma 11,1 litre, koji razvija najveću snagu od 309 kW (420 KS) u rasponu od 1.475 do 1.900 o/min te najveći okretni moment od 2.000 Nm u rasponu od 870 do 1.475 o/min. Na njega se nadovezuje ručni 16-brzinski overdrive mjenjač ZF Ecosplit 16 S 2220 TO s direktnim 8L stupnjem prijenosa ("osma spora") i multipliciranim najvišim 8H stupnjem ("osma brza") koji ima prijenosni omjer 0,84. Takvi overdrive mjenjači redovito dolaze u kombinaciji s pogonskim osovinama s dvostrukom redukcijom. U ovom slučaju, ukupni prijenosni omjer pogonskih osovina - diferencijala i bočnih planetarnih reduktora - iznosi 4,23.

Takvi parametri transmisije, uz gume 315/80R22,5  na pogonskim kotačima rezultiraju relativno visokim okretajima motora pri putnoj brzini od 80 km/h u najvišem stupnju prijenosa – motor tada radi na 1.500 o/min, što je na samoj granici zelenog područja brojača okretaja, ali je još uvijek u ekonomičnom području rada. S obzirom na predviđene uvjete eksploatacije, primjerenija je možda kalkulacija okretaja za brzinu od 60 km/h. Tada motor u najvišem stupnju prijenosa radi na nekih 1.130 o/min. Ravna momentna karakteristika motora, koja maksimalnu vrijednost od 2.000 Nm dostiže već pri niskih 870 o/min omogućava vožnju u najvišem stupnju prijenosa već od nekih 45 km/h naviše, pa niti u gradskoj vožnji ne treba prečesto posezati za ručicom mjenjača, naravno, ukoliko uvjeti na cesti omogućavaju koliko toliko tečnu vožnju. A s druge strane, na gradilištima, ovakva transmisija osigurava vrlo visoke vučne sile na kotačima i iznimnu trakciju, uz konačnu multiplikaciju okretnog momenta u samim glavčinama. Time su sve prethodne komponente transmisije, od mjenjača preko kardanskog vratila do diferencijala i poluosovina rasterećenije i manje podložne eventualnim kvarovima. Također, manja kućišta diferencijala povećavaju terensku prohodnost kamiona.

Lagana i kvalitetna nadogradnja

Nadograditelj ITAS-CAS iz Kočevja u Sloveniji montirao je na ovu šasiju miješalicu betona P9G nazivnog volumena 9 m3.Pogon bubnja omogućava PTO izvod snage na motoru, koji je kardanskim vratilom povezan s klipno-aksijalnom hidrauličkom pumpom na nadogradnji. Ona preko hidromotora i planetarnog reduktora okreće bubanj linearno podesivom brzinom od 0 – 12/14 o/min u oba smjera - za miješanje, odnosno za pražnjenje betona. Geometrijski obujam bubnja iznosi 16,06 m3 uz postotak punjenja 56,3%. Dno bubnja izrađeno je od čelika debljine 6 mm, a plašt, spirala za miješanje, utovarni lijevak te ispusna posuda i korito od 3 mm debelog visokokvalitetnog lima Hardox 400 otpornog na abrazivno habanje.

Primjena Hardoxa 400 u odnosu na obične limove slabijih mehaničkih svojstava, osim duljeg životnog vijeka nadogradnje donosi i uštedu na masi od nekih 520 kg, zbog mogućnosti primjene tanjih materijala. Rub spirale koji je najizloženiji habanju zaštićen je pločastim materijalom debljine 6 mm od Hardoxa 450. Zakretno ispusno korito duljine je 1,45 m, a na stražnjim blatobranima su postavljena i dva produžetka duljine po jedan metar.

Tlačni spremnik vode na prednjem kraju nadogradnje ima kapacitet 650 litara. Na utovarnom lijevku su smještene mlaznice za doziranje vode u bubanj, odnosno za pranje, kao i priključak za 5-metarsko crijevo promjera ¾". Sve komande za upravljanje nadogradnjom – odabir smjera okretanja bubnja i regulaciju brzine, pokretanje i zaustavljanje kamionskog motora i četverostupanjsku regulaciju njegove brzine vrtnje smještene su u ormariću na stražnjem kraju. I konačno, na kraju treba spomenuti da masa ove automješalice s opisanom nadogradnjom iznosi 13.900 kg, što omogućava transport od 7,2 do 9,0 m3 običnog betona, ovisno o sastavu i gustoći.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Vozili smo Novi Mitsubishi L200

40 godina nakon predstavljanja prvog pick-up modela, Mitsubishi je predstavio 6. generaciju L200 s potpuno novim izgledom, motorima,...

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen Tarok Mali Amarok ide u proizvodnju

Volkswagen je u Sao Paulu predstavio konceptni pick-up Tarok koji je manji od Amaroka te bliži SUV izvedbama te uz minimalne izmjene ide u...

K&B HR
Novosti
Novosti Nikola Tre Nikola dolazi u Europu

Na temelju velike potražnje, američka tvrtka Nikola Motors objavila je europsku verziju kamiona s pogonom na vodik - Nikola Tre.

K&B HR
Isporuke
Isporuke MAN 7 MAN-ova za Mini mljekaru Veronika

Mini mljekara Veronika iz Desinića s radom je započela 2001. godine, te je danas poznata kao iznimno kvalitetan, mali domaći...

K&B HR
Novosti
Novosti Auto Hrvatska Auto Hrvatska, Volkswagen i Audi obilježena proslava 55 godina suradnje u Zadru

U Marini Dalmacija u Sukošanu obilježena je proslava 55 godina suradnje tvrtke Auto Hrvatska, Volkswagena i Audija u Zadru.

K&B HR
Novosti
Novosti TIMOCOM Uspješna premijera prvog europskog sustava Smart Logistics

TIMOCOM je na vodećem međunarodnom sajmu za transport, logistiku i mobilnost u Hannoveru imao premijeru, po prvi je put sa sustavom...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco INA preuzela 13 Iveco Stralis tegljača

INA je obnovila svoj vozni park autocisterni s 13 tegljača Iveco Stralis AS440S51 TP koji će vući poluprikolice za prijevoz naftnih...

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Trucks Prvi Ford Trucks centar u Sloveniji

U četvrtak, 25.10.2018. godine svečano je otvoren prodajno-servisni centar Ford Trucks u Celovškoj cesti 492 u Ljubljani. Na istoj...