Što je bolja alternativa: vodik ili struja?
Što je bolja alternativa: vodik ili struja?
  04.09.2018  |  10:24
Vrijeme čitanja: 2 min
Svakodnevno se pojavljuju novi modeli s električnim pogonom, ali se redovito radi o vozilima za gradsku distribuciju ili gradskim autobusima. Što je s dugolinijskim prometom, ima li struja budućnosti u tom segmentu?

Sve kompleksniji i rigidniji propisi u području emisije plinova te sigurnosti nameću (pre)visoke standarde i traže golema ulaganja u razvoj što u konačnici podiže cijenu vozila što kupci baš i nisu spremni platiti. U svemu tome se provlači glavno pitanje: što će pogoniti naše kamione u budućnosti te omogućiti konkurentnu cijenu prijevoza uz zadovoljenje emisijskih standarda? Hoće li to i dalje biti dizel ili ćemo se okrenuti struji, prirodnom plinu, vodiku ili nečem drugom? Vjerojatno ćemo koristiti sve navedeno, samo je pitanje u kojem omjeru.
Iako se u posljednje vrijeme puno govori o struji (pri čemu ni naš magazin nije izuzetak), veliko je pitanje u kojoj mjeri struja može zamijeniti dizel ili plin. Gotovo je sigurno da će struja biti snažno prisutna u komunalnim i distribucijskim vozilima, ali što s međunarodnim (dugolinijskim) transportom? Može li struja biti kvalitetna alternativa dizelu odnosno plinu?Bez obzira o kojem se pogonu radilo glavno je pitanje energetski potencijal goriva, odnosno koliko energije možete "stisnuti" u spremnik. U tom slučaju, koliko god nam se to sviđalo ili ne, dizel nema konkurencije. Za 800 km kamion s dizel motorom treba (u prosjeku) 224 litre (186 kg) goriva pri čemu spremnik goriva teži 17 kg. Drugim riječima govorimo o bačvi od cca 200 litara. Energetski potencijal te količine goriva je 2.192 kWh, a izgaranjem te količine goriva oslobađa se 490 kg CO2. Iako električni kamion efikasnije troši energiju, da bi prevalio 800 km bez punjenja trebao bi imati baterije teške od 8 tona koje zauzimaju golemi prostor i trebaju jako puno vremena da se napune. Čak i uz očekivani razvoj baterija ova se brojka ne može radikalno smanjiti pri čemu još uvijek ostaje problem brzine punjenja jer u baterije moramo "ugurati" gotovo 1 MWh energije.

Vodik kao zamjena za baterije

Iako se danas dosta govori i o prirodnom plinu, koji je bez sumnje kvalitetna alternativa s puno čistijim ispuhom, on smanjuje emisiju CO2 tek za 15-ak posto. Zato se u svjetlu novih propisa koji zahtijevaju smanjenje emisije CO2 za primjenu u međunarodnom transportu sve više razmišlja o jednom drugom plinu: vodiku. U dijagramu možete vidjeti odnose težine spremnika energije za 800 km u slučaju vodika i električnog pogona pri čemu je vodik, iako još uvijek ne tako dobar kao dizel, puno bolje rješenje. Pri tome se i ovdje radi o električnom pogonu samo što se struja ne vuče iz baterija već se dobiva u samom vozilu iz gorivih ćelija reakcijom vodika i kisika iz zraka.

Rezultat te reakcije je struja  vodena para što znači da nema štetnih sastojaka niti CO2. Za skladištenje 2.000 kWh energije (što je ekvivalent onih 224 litre dizela) trebamo spremnik od 830 litara u kojem je 58 kg ukapljenog vodika pri čemu je ukupna masa spremnika i goriva manja od dvije tone (radi se o posebnim spremnicima koji moraju održavati temperaturu od -253 stupnja). Vodik može biti i komprimiran (700 bara) i u tom slučaju nam trebaju malo veći spremnici, a komprimirani vodik se koristi kod putničkih automobila i autobusa. vodik ne pada s neba i moramo ga nekako proizvesti. Može se dobiti iz prirodnog plina ili elektrolizom vode. Ako koristimo prirodni plin onda to nije CO2 neutralni proces, a za elektrolizu trebamo struju. Ideja korištenja struje kako bi dobili vodik koji će opet postati struja čine se pomalo nerazumnom, ali u stvari nije. Zašto? Ako koristimo alternativne izvore energije (vjetar, sunce, …) oni nisu dostupni uvijek jer sunce ne sjaji i vjetar ne puše kad mi želimo. Njihovim korištenjem kad su dostupni možemo proizvoditi vodik kojeg se lako transportira i koristi u vozilima i koji je u stvari samo način boljeg skladištenja električne energije. Ukupna iskoristivost ovog procesa (proizvodnja, struje, vodika, transport i opet struja) je oko 50% što još uvijek bolje od dizela.

 

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Scania 14.000 km kroz Južnu Ameriku

U sklopu lansiranja nove generacije u Južnoj Americi, Scania je s dva S 500 kamiona prevalila 14.000 km od juga Brazila do Perua.

K&B HR
Novosti
Novosti Ford Ford je najprodavanija marka gospodarskih vozila u Europi

S isporučenih 380.900 lakih gospodarskih vozila u Europi, Ford je ostvario najbolji rezultat u prodaji u posljednjih 25 godina te je...

K&B HR
Isporuke
Isporuke DAF 540 XF-ova za Hegelmann

Njemačka prijevoznička tvrtka Hegelmann Transporte Group će tijekom ove i sljedeće godine preuzeti 540 DAF XF tegljača.

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Na Dakaru ništa novo

Jedan od najtežih Dakara posljednjih godina još jednom je završio pobjedom Kamaza, trećom u nizu te ukupno 16., a ovo je bila i...

K&B HR
Novosti
Novosti Hella MAN TGX kao Hella show truck

Hella je predstavila novi show truck za ovogodišnju sezonu, a radi se MAN TGX-u u karakterističnoj žutoj Hella boji, koji je opremljen...

K&B HR
Isporuke
Isporuke Iveco 30 Stralisa NP za Jost Group

Jost Group je preuzeo 30 Stralisa NP što je još prvi korak u konverziji 35% flote na LNG do 2020.

K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen i Ford Partnerstvo Volkswagena i Forda

Dva proizvođača su najavili suradnju na globalnoj razini na području lakih gospodarskih vozila pri čemu neće biti uzajamnog...

K&B HR
Novosti
Novosti Dakar 2019 Karginov diskvalificiran, Iveco osvojio etape

Peta i šesta dionica donijele su dosta uzbuđenja, ali i problema pri čemu je najgore prošao Andrej Karginov koji je diskvalificiran...