Snažna i štedljiva
Snažna i štedljiva
  23.08.2017  |  23:40
Vrijeme čitanja: 5 min
Najmoćniji trinaest litreni motor, komforna R kabina i novi softver za Active predictive Cruise Control, sasvim su dovojan razlog za visoka očekivanja na testu. Pogledajte fotografije! Nije teško zaključiti da je riječ o ljepotici, a s ovim motorom, po performansama i vrlo ubojitoj.

Testirali smo najsnažniju verziju novog trinaest litrenog motora u R izvedbi kabine. Ovo je definitivno kombinacija koja bi na našem, ali i ostalim tržištima mogla imati najveću potražnju. Puno okretnog momenta na niskim okretajima u kombinaciji s novim Opticriuse mjenjačem koji koristi kočnicu vratila mjenjača te obilje elektroničke potpore vozaču na cesti, mnoge će sigurno potaknuti na razmišljanje o kupnji. Kada se tome doda dokazana niska potrošnja vozila, kvalitetna servisna mreža i sjajan image Scanijih kamiona, takvom će se izazovu teško odoljeti.

Dopadljiv vanjski dizajn

Ma što reći o R kabini, osim da je kompaktnija od S verzije, dakle nešto manja, ali i dalje komforna na dugim putovanjima. Ono što sigurno vrijedi je ekonomičnost po pitanju potrošnje goriva spram S verzije. Njena nova prednjica izgleda sjajno te nikoga ne ostavlja ravnodušnim, a to posebno vrijedi za modele kod kojih su ispod vjetrobrana postavljena dodatna svjetla. Na visoki krov s novim svjetlima već smo pomalo navikli, a vanjsko sjenilo nije u standardnoj opremi, jer kvari aerodinamiku. Inženjeri procjenjuju da je ušteda goriva radi bolje aerodinamike oko 2 posto, a jeli nam na testu sjenilo nedostajalo, pa i nije. Novi svjetlosni sklop ima LED dnevna svjetla, a glavna se svjetla automatski vrlo brzo aktiviraju u tunelima i uvjetima smanjene vidljivosti. Nova CR20H kabina odgovara Highline verziji CR19H. Razlika unutarnje visine na sada nižem tunelu motora je 15 mm više u korist nove verzije (1.915 mm CR20H, 1.900 mm CR19H). Spram S kabine, nova R kabina ima jednu stepenicu manje, a sve su tri vidno uvučene po vertikali, što olakšava češće ulaske i izlaske. Uporabom čelika povećanih mehaničkih svojstava uspjelo se uštedjeti na masi, što povećava korisnu nosivost. Uz to je poboljšana i sama mehanička konstrukcija kabine, što je istu čini bitno sigurnijom, a sigurnost podiže i nova prednja zaštita od podlijetanja.

Puno promjena iznutra

Standardna visina krova je spram prethodne viša za 10 cm, a preglednost s vozačkog mjesta je sada osjetno bolja. Vjetrobransko je staklo veće, a vozač je kako smo već naglašavali 65 mm bliži staklu i 20 mm bliži vratima. Bez obzira na sve promjene, čim sjednete za novi upravljač i zatvorite vrata, odmah bez pogreške svim osjetilima registrirate da ste sjeli u vrhunski premium kamion, dakako Scaniju. Upravljač se lakše namješta, a hod sjedala u svim smjerovima je veći, pa će svi vozači visine između 150 i 200 cm lako zauzeti optimalan radni položaj. Rješenje s prekidačem za svjetla u okviru vrata nas je iznova oduševilo, kao i ergonomičan raspored svih komandi na Scanijinom kokpitu. Nova instrumentna ploča je malo spuštena, što je doprinos preglednosti ispred kabine. Veliki moderno koncipirani centralni zaslon pokazuje ono što vas zanima, a menijima se lako kreće navigacijskim tipkama na upravljaču. Da u trenucima odmora ne bi bilo dosadno tu je novi audio-vizualni sustav s 5 ili 7 inča velikim zaslonom na dodir. Njime se upravlja i tipkama na upravljaču, ili glasom pomoću mikrofona ugrađenog u krovu. U ponudi je višedijelni hladnjak ukupne zapremine 36,7 litara koji nudi mogućnost zamrzavanja hrane u pojedinim sekcijama. Umjesto gornjeg ležaja mogu se dobiti odlagališta obujma 320 litara. Ispod donjeg ležaja uz centralno postavljen već spomenuti hladnjak, nude se i dva odlagališta po 187 litara, pa je ukupno raspoloživo 540 litara. Najnovija je novost vezana za ručicu pokazivača smjera. Sada ju je dovoljno tek malo pomaknuti, a da se pokazivači smjera potom aktiviraju 5 puta, što je jako praktično kod brze izmjene voznog traka. Iznova naglašavamo da su po prvi puta u svijetu kamiona u ponudi i bočni zračni jastuci. Scania nudi zračni jastuk u bočnom sjenilu vrata koji se napuhuje u djeliću sekunde i štiti vozača i suvozača kod prevrtanja na bok. Pri tome se smrtnost posade smanje za 25 posto.

Sjajan motor

Velika novost u ponudi motora je novi 13 litreni motor snage 500 KS koji ispušne plinove tretira samo SCR sustavom katalizatora. Uz izostanak EGR sustava motor je tehnički jednostavniji i kompaktniji, a kao i ostali Scanijini motori može biti pogonjen i čistim biodizelom. Motor ima poboljšanu komoru izgaranja i nove brizgalice goriva čime mu je potrošnja smanjena od 0,2 do 0,5 posto. Tu su i novi klipovi motora, a izmjena ulja je ovisno o uvjetima rada moguća i nakon 150.000 prijeđenih kilometara. Dodatnu uštedu ostvaruje termostatski kontrolirani uljni hladnjak i ventilator većeg promjera koji se uključuje po potrebi. Uz takvu kilometražu ušteda goriva od 5% znači 2.000 litara dizela manje svake godine. Druga velika novost je novi Opticriuse koji nije izgubio sinkronizacijske prstenove. Uz njih Scania koristi novu kočnicu vratila mjenjača. Prebacivanje u viši stupnja prijenosa kraće je za 0,4 sekunde čime se kvalitetnije održava tlak u turbini te okretni moment motora, a izmjena stupnja prijenosa je uglađenija, što performansama podsjeća na sustave s dvostrukom spojkom. Kada se ovome doda i novi softver mjenjača, onda se vrijeme prebacivanja u viši stupanj kraće do 45 posto. I zaista sve je ovo lako osjetiti već pri prvom kretanju smjesta. Poboljšan je i kočioni sustav, pa će 40 tonska kompozicija s 80 km/h do zaustavljanja trebati 5% manji zaustavni put. To znači da se dosadašnjih 40 metara zaustavnog puta smanjuje na sjajnih 38 metara.

Briljantna na testu

Nova strategija izmjene stupnja prijenosa vezana je uz novi softver prediktivnog tempomata. Sada se histereza brzine unutar koje djeluje sustav namješta u postocima. Tako se u ekonomičnom modu najniža brzina može postaviti do -2% od brzine krstarenja, a u ekonomičnom modu to namještanje ide do -8%. Sustav nudi 8, 10 i 12 postotnu histerezu, pa će konačne brzine ovisiti o zadanoj brzini krstarenja. Mi smo vozili standardnom brzinom krstarenja od 82 km/h, pa se brzina na uzbrdicama spuštala i do 75 km/h. Na nizbrdicama nova strategija pametnog prediktivnog tempomata maksimalno koristi Eco-Roll funkciju i inerciju kompozicije za ubrzavanja. Ako topografija terena pokaže priliku za rolanje, motor će ponekad prije toga i sam ubrzati, a sve kako bi se korištenje inercije vozila dogodilo u najmanje 8 sekundi. Jednako tako sustav dozvoljava prelazak zakonske granice od 90 km/h. Naše je vozilo u nekim trenucima dosizalo i 95 km/h, što kad malo potraje izaziva nelagodu kod vozača da ću mu takva aktivnost biti zapisana na tahograf kartici. No, bez panike, jer sustav i o tome vodi računa. Prekoračenje najveće dopuštene zakonske brzine neće trajati dulje od 35 sekundi, što je 5 sekundi kraće od trenutka kada bi tahograf upisao prekršaj. Ovaj smo puta na samom početku testa radi radova na dionici prema Karlovcu imali kraći zastoj i laganu vožnju u koloni, što se odrazilo na manjoj prosječnoj brzini na mjernoj točci Bosiljevo 2. Malo vjetra na spustu prema Maslenici treba tek spomenuti, kao i brojne radove u tunelima te česte promjene strane vožnje na autocesti, što je posebno u smjeru prema Zadru utjecalo na nešto manju prosječnu putnu brzinu. U svakoj od njih smanjenje brzine na 40 ili 60 km/h odnosi danak i u potrošnji goriva. Unatoč tomu potrošnja je ostala niskom. Praktično na svim smo dionicama zabilježili potrošnju manju od naše sada stare rekorderke Scanije R450. Ukupna potrošnja na testu bila za gotovo jednu litru na prijeđenih 100 km manja, što je više nego sjajan rezultat. I zato kapa dolje Scanijinim inženjerima, koji su vozaču pružili ogromnu potporu i prepustili mu jedino okretanje upravljača. Sve se ostalo namjesti tipkama i prepusti vozilu, jer čim se vozač manje petlja u pogonsku grupu, tim je učinak uštede goriva veći.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Čitajte više
K&B HR
Novosti
Novosti Volkswagen T6.1 Digitalizirani Multivan T6.1 s osvježenim izgledom i električnim pogonom

Volkswagen je predstavio obnovljeni T6 koji je dobio oznaku T6.1, a glavne novosti su potpuno digitalizirana unutrašnjost, sustavi...

K&B HR
Novosti
Novosti Povrat trošarina Stupio na snagu Pravilnik o povratu trošarina

Pravilnik o ostvarivanju prava na povrat dijela plaćene trošarine za dizelsko gorivo u komercijalnom prijevozu robe i putnika stupio je...

K&B HR
Novosti
Novosti DAF rekord Svaki peti tegljač u Europi je DAF

U 2018. godini DAF je na europskom tržištu imao udio od 16,6 posto u segmentu od preko 16 tona što je najviše ikad, a ako se gledaju...

K&B HR
Novosti
Novosti Scania plug-in hybrid Hibridni pogon za noćnu dostavu

Nedavno predstavljena Scania s plug-in hibridnim pogonom koristi se za noćnu dostavu u McDonalds u Stockholmu, što s klasičnim pogonom...

K&B HR
Novosti
Novosti Daimler Trucks Budućnost bez platooninga i pantografa

Daimlerova kamionska divizija je s prodajom 517.300 kamiona, prometom od 38,3 milijarde eura te dobiti od 2,773 milijarde eura imala...

K&B HR
Novosti
Novosti Schmitz Cargobull Schmitz vratio kontejnerske šasije

Nakon što je prije 10-ak godina prestao s proizvodnjom kontejnerskih šasija, Schmitz Cargobull ih sada ponovno vraća u svoj asortiman.

K&B HR
Novosti
Novosti Redoviti tjedni odmor u kabini Odmor u kabini ili šatoru?

Provođenje redovitih tjednih odmora u kabini prijevoznicima otvara brojna pitanja i u nekim je europskim zemljama povezano i s visokim...

K&B HR
Testovi
Testovi Scania L280 B4x2NB Novi trend u urbanom transportu

Kompletnu obnovu svoje game Scania je završila L-serijom, odnosno "low-entry" varijantom kamiona za komunalne poslove i distribuciju, ali...